Η Κυβέρνηση με την εισαγωγή τεκμαρτού φορολογητέου εισοδήματος και την εφαρμογή κεφαλικού φόρου σε ελεύθερους επαγγελματίες και αυτοαπασχολούμενους, επί της ουσίας παραδέχεται την αποτυχία της στην καταπολέμηση της φοροδιαφυγής.
Κατά τη διάρκεια της προεκλογικής περιόδου και ενόψει των βουλευτικών εκλογών η
κυβέρνηση σήκωσε τη σημαία της μείωσης των φόρων κατηγορώντας το ΠΑ.ΣΟ.Κ. για
κρυφή ατζέντα σε ζητήματα φορολογίας με αφορμή τα μερίσματα για πάνω από 50.000 ευρώ και την αύξηση ενός συντελεστή που άγγιζε ένα πολύ μικρό ποσοστό εισοδημάτων της οικονομικής δραστηριότητας. Σήμερα, λίγους μήνες μετά αναδεικνύει με τον πιο ξεκάθαρο τρόπο την κρυφή της ατζέντα με ρυθμίσεις που αγγίζουν εκατοντάδες χιλιάδες επαγγελματίες με πολύ χαμηλότερα εισοδήματα των 50.000 ευρώ.
Με τις εξαγγελίες του κ. Μητσοτάκη αναιρείται στην πράξη η μείωση του φορολογικούσυντελεστή στο ύψος του 9% για κέρδη ως 10.000 ευρώ. Με τις ρυθμίσεις αυτές που έρχονται προς ψήφιση το επόμενο διάστημα η προοδευτική φορολόγηση δέχεται πλήγμα και επιστρέφουμε επί της ουσίας στην κατάσταση υπερφορολόγησης που επικρατούσε επί διακυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝΕΛ για τους ελεύθερους επαγγελματίες και τους αυτοαπασχολούμενους. Για παράδειγμα το 2018 ένας αυτοαπασχολούμενος πλήρωνε για 5.000 ευρώ κέρδη 1100 ευρώ φόρο με τον τότε συντελεστή 22%, σήμερα πληρώνει 450 ευρώ με τον συντελεστή 9% που ισχύει. Με την νέα ρύθμιση το κέρδος των 5.000 ευρώ θα αγνοείται και θα υπολογίζεται αυτόματα στο ποσό των 10.920 ευρώ με συντελεστή 9% ως τις 10.000 ευρώ και 22% από τις 10.000 ως τις 10.920. Αν κάνουμε τις απαραίτητες πράξεις προκύπτει το ποσό των 1.100(900+200) ευρώ όσο δηλαδή της περιόδου 2018!
Όσο παράξενο και αν φαίνεται , χιλιάδες ελεύθεροι επαγγελματίες έχουν κέρδη κάτω από 10.000 ευρώ το χρόνο. Γιατί ταυτόχρονα με τους τζίρους τρέχουν και υπέρογκα έξοδα για να διατηρηθούν ανοιχτές οι επιχειρήσεις. Η προσπάθεια ταύτισης των ελεύθερων επαγγελματιών με τους μισθωτούς, δεδομένου ότι οι ελεύθεροι επαγγελματίες είναι διαφορετική κατηγορία από αυτή των μισθωτών ούτε αφορολόγητο εισόδημα έχουν ούτε τις εκπτώσεις και τις απαλλαγές των μισθωτών. Περαιτέρω δε, χρησιμοποιείται για τον προσδιορισμό του τεκμαρτού φορολογητέου εισοδήματος, όχι ο καθαρός φορολογητέος μισθός του μισθωτού αλλά ο μικτός μισθός, συνυπολογιζομένων και των ασφαλιστικών εισφορών. Η σύγκριση δε του εισοδήματος μισθωτού με εκείνο ελεύθερου επαγγελματία είναι αφελής αφού για να κατακτήσει το όποιο όριο εισοδήματος ο ελεύθερος επαγγελματίας, πρέπει να τζιράρει τα τριπλάσια
Η αύξηση της φορολογίας αποτελεί ομολογία αποτυχίας του πρωθυπουργού στο μέτωπο της καταπολέμησης της φοροδιαφυγής και όχι λύση αυτής. Από τη στιγμή που εντοπίζονται φαινόμενα φοροδιαφυγής δημιουργείς διαδικασίες και ενισχύεις τους ελεγκτικούς μηχανισμούς και δεν σέρνεσαι στην επιβολή οριζόντων μέτρων που επιβαρύνουν το σύνολο δικαίως και αδίκως. Είναι προφανές πως η προσπάθεια συγκέντρωσης φορολογικών δεδομένων (mydata, ηλεκτρονική τιμολόγηση), προς το παρόν τουλάχιστον δεν έχει αποδώσει τα αναμενόμενα. Δεν είναι δυνατόν να δαπανάς ως κράτος πόρους, να καθοδηγείς το επιχειρείν να συμμορφωθεί με ηλεκτρονικά συστήματα, να χάνονται εκατοντάδες εργατοώρες και να εφαρμόζεις στο τέλος μέτρα που μας γυρίζουν τριάντα χρόνια πίσω.
Τα φορολογικά τεκμήρια μόνον δικαιοσύνη δεν φέρνουν. Αντί της ατομικής μεταχείρισης προωθούν μια ισοπεδωτική κατηγοριοποίηση. Με οριζόντια μέτρα όπως το τεκμαρτό εισόδημα οδηγούν στο κλείσιμο μικρές επιχειρήσεις που προσπαθούν να κρατηθούν όρθιες. Και αντί να επιβραβευθεί αυτή η προσπάθεια προς την επιχειρηματική επιτυχία, σήμερα απλά οδηγείται σε αφανισμό η μικρή επιχειρηματικότητα.
ΨΥΧΟΓΥΙΟΣ ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ
ΟΙΚΟΝΟΜΟΛΟΓΟΣ
ΜΕΛΟΣ ΚΕΝΤΡΙΚΗΣ ΕΠΙΤΡΟΠΗΣ ΠΑΣΟΚ