Περιπλέκεται έτι περαιτέρω η ανάπτυξη δικτύων διανομής στο Άργος, το Ναύπλιο, τη Σπάρτη και την Καλαμάτα, μετά τη δημοσιοποίηση της απόφασης με την οποία εγκρίνεται από τη ΡΑΕ το Πρόγραμμα Ανάπτυξης της ΔΕΔΑ για την περίοδο 2021-2025.
Στην απόφαση, η οποία ελήφθη στις 17 Δεκεμβρίου και αναρτήθηκε χθες στη Διαύγεια, η Αρχή αναφέρει ότι καταρχήν πληρούνται οι προϋποθέσεις ώστε οι τέσσερις πόλεις να επανενταχθούν στο πρόγραμμα ανάπτυξης της ΔΕΔΑ, από το οποίο είχαν απενταχθεί ένα χρόνο πριν.
Εν τω μεταξύ, ωστόσο, για τις ίδιες πόλεις έχει υποβάλει αίτηση για χορήγηση άδειας διανομής και η Hengas, διεκδικώντας να αναλάβει την ανάπτυξη και διαχείριση των αντίστοιχων δικτύων διανομής αερίου.
Ως εκ τούτου η ΡΑΕ θα κληθεί τώρα, προφανώς, να αποσαφηνίσει σε ποιά εταιρεία θα δώσει άδεια διανομής για κάθε μία από τις πόλεις.
Το ιστορικό
Η υπόθεση ξεκίνησε μετά την περυσινή απόφαση της ΡΑΕ για απένταξη όλης της Πελοποννήσου από την Άδεια Διανομής της ΔΕΔΑ, «για λόγους μη επαρκούς τεκμηρίωσης στην μετατόπιση του χρονοδιαγράμματος», όπως αναφερόταν χαρακτηριστικά.
Μετά την «αφαίρεση» της Πελοποννήσου από το πρόγραμμα της ΔΕΔΑ, η Αρχή ενέκρινε σχετικές αιτήσεις της Hengas για χορήγηση αδειών διανομής στην Κόρινθο και την Τρίπολη (που πριν «ανήκαν» στη ΔΕΔΑ).
Στη συνέχεια η ΔΕΔΑ, αλλά και η Περιφέρεια Πελοποννήσου, υπέβαλλαν αιτήσεις αναθεώρησης της απόφασης της ΡΑΕ (περί απένταξης), τις οποίες η ΡΑΕ απέρριψε. Η ΔΕΔΑ προσέφυγε στο διοικητικό εφετείο και η εκδίκαση της υπόθεσης σε αυτό το επίπεδο εκκρεμεί.
Από τη στιγμή που η ΡΑΕ απέρριψε την ένσταση της ΔΕΔΑ, η Hengas διατήρησε τις άδειες για Κόρινθο και Τρίπολη, αναλαμβάνοντας να υλοποιήσει και σε αυτές δίκτυα διανομής, μαζί με τη Μεγαλόπολη για την οποία δεν υπήρχε εξαρχής θέμα συνδιεκδίκησης με τη ΔΕΔΑ. Ταυτόχρονα, η εταιρεία δηλώνει ότι έχει υποβάλλει αιτήσεις για άδεια διανομής σε Άργος, Ναύπλιο, Σπάρτη, Καλαμάτα, Μεσσήνη.
Στο νέο Πρόγραμμα
Ωστόσο η ΔΕΔΑ, πέραν των νομικών κινήσεων που έχει κάνει, κατά την υποβολή του Προγράμματος 2021-2025 επανεπιβεβαίωσε το ενδιαφέρον της για την ανάπτυξη δικτύων στις 4 υπόλοιπες πόλεις της Πελοποννήσου, υπό την προϋπόθεση ότι τα έργα θα ενταχθούν στο Περιφερειακό Επιχειρησιακό Πρόγραμμα του ΕΣΠΑ 2014‐2020.
Έως την έγκριση του Προγράμματος, «η ΡΑΕ δεν έχει χορηγήσει άδειες διανομής Φυσικού Αερίου σε εταιρεία, ούτε γνωστοποιήθηκε στην Αρχή το ενδιαφέρον τρίτου για ανάπτυξη δικτύου διανομής», όπως αναφέρεται στην απόφαση που δημοσιοποιήθηκε χθες. Επομένως, σύμφωνα με τη ΡΑΕ, οι 4 πόλεις μπορούν να περιέλθουν ξανά στην αρμοδιότητα της ΔΕΔΑ.
Διεκδικούν και οι δύο
Πηγές της ΔΕΔΑ θεωρούν ότι η σχετική αναφορά της ΡΑΕ αποτελεί ένα «πράσινο φως» για αυτές τις περιοχές. Σύμφωνα μάλιστα με δηλώσεις των ίδιων πηγών στο energpyress, στην περίπτωση που υπάρξει πρόσκληση από την Περιφέρεια Πελοποννήσου για τη διάθεση της σχετικής πίστωσης για τα έργα στις 4 πόλεις, η ΔΕΔΑ θα ανταποκριθεί θετικά.
Υπενθυμίζεται ότι, σε πρόσφατη δήλωσή του, ο περιφερειάρχης Παναγιώτης Νίκας σημείωνε πως η Ευρωπαϊκή Επιτροπή ενέκρινε τη διάθεση πίστωσης 20 εκατ. ευρώ για έργα φυσικού αερίου στην Πελοπόννησο, την οποία η Περιφέρεια θα υπογράψει μόνο για την ανάληψη των έργων από τη ΔΕΔΑ.
Από την άλλη πλευρά, πηγές της Hengas δηλώνουν στο energpyress ότι έχουν υποβάλει αιτήσεις για χορήγηση άδειας διανομής για τις 4 πόλεις της Πελοποννήσου, όπως και για τη Μεσσήνη, στο πλαίσιο της στρατηγικής επιλογής της εταιρείας να έχει παρουσία και σε άλλες περιοχές της Πελοποννήσου. Επισημαίνουν μάλιστα ότι το ζήτημα που θέτει ο Περιφερειάρχης για χρηματοδότηση των σχετικών δικτύων μόνον εάν τα αναλάβει η ΔΕΔΑ, δεν είναι κάτι που τους απασχολεί, καθώς η Hengas προτίθεται να χρηματοδοτήσει τα έργα αυτά με ίδια κεφάλαια και τραπεζικό δανεισμό.
Το θέμα, όπως προαναφέρθηκε, θα κληθεί να «ξεμπερδέψει» η ΡΑΕ.
Αργότερα Καλαμάτα και Σπάρτη
Αξίζει να σημειωθεί, πάντως, ότι με βάση τον υφιστάμενο σχεδιασμό, ανάπτυξη δικτύων διανομής μπορεί να γίνει άμεσα μόνο στο Άργος και το Ναύπλιο. Ο λόγος είναι πως οι δύο αυτές περιοχές γειτνιάζουν με το ΕΣΦΑ, και επομένως θα μπορούν να τροφοδοτηθούν με φυσικό αέριο, μέσω της σύνδεσής τους με τις υποδομές του ΔΕΣΦΑ με αγωγό μέσης πίεσης.
Αντίθετα, στην περίπτωση της Καλαμάτας και της Σπάρτης, η τροφοδοσία των δικτύων προβλέπεται να γίνει με τη μεταφορά CNG ή LNG, αν δεν υπάρξει κάποια αλλαγή στον σχεδιασμό του ΔΕΣΦΑ. Ωστόσο, σύμφωνα με τη ΡΑΕ, δεν μπορούν να δοθούν άδειες για την ανάπτυξη νέων αυτόνομων δικτύων, λόγω της επικείμενης εκπνοής του υφιστάμενου ρυθμιστικού πλαισίου για την υπηρεσία Εικονικού Αγωγού (με CNG ή LNG).
Οι άδειες αναμένεται να «ξεπαγώσουν» από το 2022, όταν θα θεσπισθεί το νέο ρυθμιστικό πλαίσιο, για την κατάρτιση του οποίου η ΡΑΕ θα διερευνήσει τη δυνατότητα υπαγωγής της υπηρεσίας Εικονικού Αγωγού στις Υπηρεσίες Κοινής Ωφέλειας.