Η κυβέρνηση μπορούσε να είχε πάρει όλα τα αναγκαία μέτρα για την προστασία της υγείας στα σχολεία, αλλά επέλεξε να μην το κάνει…
Η τηλεκπαίδευση ξεκίνησε χωρίς να έχει εξασφαλιστεί η ισότημη πρόσβαση όλων των μαθητών.
Οι εξελίξεις στον τομέα της εκπαίδευσης εν μέσω πανδημίας, αναδεικνύουν τις σοβαρές ευθύνες της κυβέρνησης για τον τρόπο με τον οποίο διαχειρίστηκε την κατάσταση. Η κυβέρνηση δεν πήρε ουσιαστικά μέτρα προστασίας στα σχολεία, οδηγώντας τα τελικά στο κλείσιμο, ενώ σήμερα έρχεται να προσθέσει επιπλέον εμπόδια και ταξικούς φραγμούς στη μόρφωση των παιδιών της λαϊκής οικογένειας.
Με ευθύνη της κυβέρνησης δεν εξασφαλίζονται τα μέσα που απαιτούνται για την ισότιμη πρόσβαση όλων των μαθητών στην τηλεκπαίδευση. Η κυβέρνηση, πιστή στην πολιτική εξυπηρέτησης των συμφερόντων του μεγάλου κεφαλαίου, επιλέγει να δίνει χρήματα σε επιχειρηματίες και ιδιώτες της Υγείας και όχι στα σχολεία για να καλύψει τα κενά σε αίθουσες, εκπαιδευτικούς και προσωπικό καθαριότητας, αφού προτεραιότητά της δεν
είναι η κάλυψη των λαϊκών αναγκών. Είναι, συνεπώς, πολιτική επιλογή ότι η κυβέρνηση δεν παίρνει όλα εκείνα τα μέτρα προστασίας, ώστε να μπορούν να μείνουν ανοιχτά τα σχολεία και να είναι ασφαλή.
Πάγιο αίτημα γονέων, μαθητών και εκπαιδευτικών είναι από την αρχή της πανδημίας covid -19 το σπάσιμο των τμημάτων σε 15 μαθητές, ο διορισμός μόνιμων εκπαιδευτικών και υπαλλήλων καθαριότητας και η ύπαρξη σχολιάτρου. Δυστυχώς όμως για άλλη μία φορά η κυβέρνηση κώφευσε στα αιτήματα της εκπαιδευτικής κοινότητας, με αποτέλεσμα τα σχολεία να θεωρηθούν χώροι μετάδοσης του ιού, και να επιλεγεί τελικά ο πρόχειρος
τρόπος της τηλεκπαίδευσης σε δευτεροβάθμια και τώρα και στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση.
Κι ενώ η κυβέρνηση είχε τόσους μήνες να προετοιμάσει το σύστημα ώστε να δεχτεί τον όγκο των μαθητών που θα συμμετείχαν στην τηλεκπαίδευση το ίδιο το Πανελλήνιο Σχολικό Δίκτυο ανακοίνωσε συγκεκριμένο αριθμό τηλεδιάσκεψεων (webex) που μπορεί να υποστηριχθεί, γι αυτό το λόγο έβαλαν τα μικρούς μαθητές της πρωτοβάθμιας –μαζί και τα νήπια – να κάνουν τηλεμαθήματα το μεσημέρι. Μέτρο άκρως αντιπαιδαγωγικό καθώς είναι ώρα ξεκούρασης για την πλειοψηφία των παιδιών αυτής της ηλικίας.
Ωστόσο, ακόμη κι αν τελικά λειτουργήσει το σύστημα, η άνιση πρόσβαση στη γνώση παραμένει.‘Ηδη, από το προηγουμενο σχολικό έτος ένα μεγάλο σχετικά ποσοστό μαθητών αδυνατούσε να συμμετάσχει στα τηλεμαθήματα (υπολογίζεται πάνω από 20%) επειδή δεν διέθετε σύνδεση ίντερνετ ή συσκευές όπως τάμπλετ και υπολογιστή.
Επειδή το πρόβλημα παραμένει πολλά παιδιά εξακολουθούν να μην έχουν τη δυνατότητα να παρακολουθήσουν τα διαδικτυακά μαθήματα. Το Υπουργείο Παιδείας εμμονικά πιστό στην πολιτική του επιλογή να μη δίνει χρήματα για την Παιδεία, δεν εξασφάλισε τις απαιτούμενες υποδομές (Η/Υ , υψηλές ταχύτητες ιντερνετ, αναβάθμιση του ΠΣΔ κλπ ) ώστε μαθητές και εκπαιδευτικοί να μπορούν να ανταποκριθούν στα διαδικτυακά μαθήματα.
Αφήνονται όλα στο φιλότιμο και την προσπάθεια των εκπαιδευτικών και των γονιών. Μια ακόμα εκδοχή της περιβόητης θεωρίας της «ατομικής ευθύνης», που απαλλάσσει το κράτος από τις δικές του ευθύνες.
Η εμπειρία των πρώτων ημέρων εφαρμογής της τηλεκπαίδευσης στην πρωτοβάθμια αποδεικνύει όχι μόνο την τεχνολογική ανεπάρκεια του ΠΣΔ αλλά και επιβεβαιώνει ότι η δια ζώσης διδασκαλία είναι αναντικατάστατη. Εκπαιδευτικοί και γονείς θέλουμε τα σχολεία ανοιχτά, για όλους τους παραπάνω λόγους, με όρους υγιεινής και ασφάλειας, που να ανταποκρίνονται ουσιαστικά στις ιδιαίτερες ανάγκες που γεννά η πανδημία: επαρκής
καθαριότητα και απολύμανση των τάξεων και όλων των βοηθητικών χώρων του σχολείου, σύμφωνα με όσα προβλέπει ο ΕΟΔΥ, ολιγομελή τμήματα ως 15 μαθητές, συχνά επαναλαμβανόμενα τεστ για μαθητές και εκπαιδευτικούς με ευθύνη της πολιτείας. Αλλιώς, η κυβέρνηση θα έχει την ευθύνη για τη μορφωτική στασιμότητα χιλιάδων παιδιών.
Για όσο καιρό όμως είναι κλειστά τα σχολεία, εννοείται ότι ούτε μια διδακτική ώρα δεν πρέπει να χαθεί. Και αυτό σημαίνει ότι πρέπει όλα τα παιδιά να εξοπλιστούν με όλα τα αναγκαία τεχνολογικά μέσα, να υπάρξει κρατική στήριξη στο παιδαγωγικό έργο των εκπαιδευτικών για αξιοποίηση όλων των δυνατών πρόσφορων μέσων για τη συνέχιση της μορφωτικής διαδικασίας.
Τέλος αποδεικνύεται λοιπόν ότι το Ενιαίο Δωδεκάχρονο Σχολείο, αποκλειστικά δηµόσιο και δωρεάν, αποτελεί τη βάση για τη διαπαιδαγώγηση του νέου ανθρώπου και πηγάζει από τις υλικοτεχνικές και επιστημονικές δυνατότητες της εποχής. Η ισότιμη πρόσβαση όλων των παιδιών στην εκπαιδευση είναι απαραίτητη προϋπόθεση για την ολοκληρωμένη ανάπτυξή
τους.
Εμμανουήλ Αγγελική εκπαιδευτικός
Μέλος της ΤΕ Αργολίδας του ΚΚΕ
Μέλος του ΔΣ του ΣΕΠΕ Αργολίδας
Μέλος του ΔΣ του Συλόγου Γονέων και Κηδεμόνων του 1 ου Νηπιαγωγείου
Ναυπλίου