Στην τελική φάση βρίσκεται ο διαγωνισμός για το δορυφορικό / ηλεκτρονικό σύστημα διοδίων, αρχικού προϋπολογισμού 400,5 εκατ. ευρώ, στο οποίο συμμετέχουν 5 κοινοπρακτικά σχήματα, με την επιλογή του οριστικού αναδόχου να εκτιμάται τον Απρίλιο.
Όπως εξηγούν στελέχη του υπουργείου Μεταφορών και της Υπηρεσίας Οδικών Τελών, το νέο Σύστημα Ηλεκτρονικών Διοδίων με χιλιομετρική χρέωση θα είναι ένα σύστημα διοδίων ελεύθερης ροής (free flow), με χρέωση αυστηρά ανάλογη της διανυόμενης από τον χρήστη χιλιομετρικής απόστασης και με βασική προτεραιότητα την ευχρηστία και τη φιλικότητα προς τον χρήστη.
Σε ότι αφορά τη μέθοδο λειτουργίας του, αυτή θα είναι διττή, διαφορετική για δύο κύριες κατηγορίες οχημάτων: τα οχήματα Ιδιωτικής Χρήσης και τα οχήματα Επαγγελματικής Χρήσης.
Για τα οχήματα Επαγγελματικής Χρήσεως, η λειτουργία του συστήματος διοδίων θα γίνεται με την εγκατάσταση Εποχούμενων Συσκευών (On Board Units – OBUs), μέσω των οποίων θα καταγράφεται δορυφορικά η κίνησή του επί του οδικού δικτύου.
Το Σύστημα Ηλεκτρονικών Διοδίων θα μετρά αυτόματα τη διανυθείσα απόσταση και θα υπολογίζει αυτόματα το οφειλόμενο οδικό τέλος.
Το σύστημα, τόσο για λόγους συμμόρφωσης με την κείμενη ευρωπαϊκή νομοθεσία όσο και για λόγους λειτουργικής ευκολίας, θα ενσωματώσει βασικούς μηχανισμούς διαλειτουργικότητας που προβλέπονται από την Ευρωπαϊκή Υπηρεσία Τηλεδιοδίων (European Electronic Tolling Service – EETS).
Για τα οχήματα Ιδιωτικής Χρήσης προβλέπεται η λειτουργία του συστήματος διοδίων, βάσει της οπτικής αναγνώρισης των πινακίδων οδικής κυκλοφορίας του κάθε οχήματος.
Το σύστημα Αυτόματης Αναγνώρισης Πινακίδων Κυκλοφορίας (Automatic Number Plates Recognition – ANPR ή σύστημα video tolling) θα ταυτοποιεί το όχημα από τις πινακίδες κυκλοφορίας και βάσει της χιλιομετρικής απόστασης που αυτό έχει διανύσει, θα υπολογίζει αυτόματα το οφειλόμενο οδικό τέλος.
Επιπλέον, το Σύστημα Ηλεκτρονικών Διοδίων θα παρέχει και πρόσθετες λειτουργίες, όπως ζύγιση εν κινήσει κατά τη διέλευση από ικριώματα ελέγχου, ανάγνωση έξυπνου ταχογράφου και παρακολούθηση διαδρόμου.
«Το Σύστημα Ηλεκτρονικών Διοδίων αποτελεί ένα ενιαίο σύστημα με πλήρη διαλειτουργικότητα, το οποίο θα αντικαταστήσει το σημερινό κατακερματισμένο σύστημα κλειστών μεμονωμένων τμημάτων μικρών αυτοκινητοδρόμων.
Για το λόγο αυτό, εκτός των άλλων, θα λειτουργεί κοινό κέντρο επιχειρήσεων, καθώς και ενιαίος τηλεφωνικός αριθμός εξυπηρέτησης του κοινού», αναφέρουν τα ίδια στελέχη.
Επιπλέον, το νέο Σύστημα Ηλεκτρονικών Διοδίων θα ακολουθεί τις απαιτήσεις και προδιαγραφές διαλειτουργικότητας, μεταξύ των χωρών της ΕΕ, που θέτει η ευρωπαϊκή νομοθεσία.