Στην πιο κρίσιμη και καθοριστική φάση για τη νέα θερινή περίοδο, όταν οι προκρατήσεις ολοκληρώνονται και ξεκινά πια σταδιακά ο κύριος όγκος των κρατήσεων, η Ελλάδα βρίσκεται ξανά στο επίκεντρο ενός κύματος αρνητικής δημοσιότητας. Εξέλιξη που καθιστά τον ελληνικό τουρισμό…
…ευάλωτο έναντι του ανταγωνισμού και που επηρεάζει τα εκατομμύρια των ξένων πολιτών οι οποίοι έχουν ξεκινήσει την αναζήτηση των ταξιδιωτκών προορισμών τους, είτε για τις διακοπές του καλοκαιριου, είτε για άλλους λόγους, π.χ. ταξίδια city breaks.
Προσφυγικό, κινητοποιήσεις αγροτών και φυσικά, η θορυβώδης επάνοδος του “Grexit”, μονοπωλούν τις αναφορές για την Ελλάδα στην πλειονότητα των διεθνών μέσων ενημέρωσης αλλά και των social media. Και διαμορφώνουν, εκ νέου, ένα κλίμα αβεβαιότητας, αρνητικων εικόνων, αστάθειας και ρευστότητας για τη χώρα μας, επισκιάζοντας τα πολλά ταξιδιωτικά αφιερώματα και δημοσιεύματα που παραδοσιακά γίνονται τέτοια εποχή του χρόνου.
Αυτό ο νέος “κλοιός” αρνητικής δημοσιότητας, είναι ευνόητο ότι προκαλεί ανησυχίες και προβληματισμό στον τουριστικό κόσμο. Με την καθιερωμένη περίοδο των προσφορών των προκρατήσεων, τυπικά να ολοκληρώνεται σύντομα, οι επιχειρηματίες περιμένουν να δουν πως θα κινηθεί ο ρυθμός των πρώτων κρατήσεων τον επόμενο δίμηνο, αν και ήδη είναι αρκετοί εκείνοι που προσανατολίζονται σε “παράταση” των προσφορών. Παρά το γεγονός ότι οι προκρατήσεις εξελίχθηκαν πολύ καλά, μέχρι τώρα, με την Ελλάδα να καρπώνεται και αυτή, οφέλη από τη γενικότερη δυναμική που έχει αναπτυχθεί λόγω της ανακατανομής των τουριστικών ροών που βρίσκεται σε εξέλιξη προς όφελος των προορισμών του Νότου, εξαιτίας των γνωστών εξωγενών παραγόντων και την κρίση σε Τουρκία και Β. Αφρική.
Ωστόσο, αν τα πράγματα δεν εξελιχθούν κατά το προσδοκώμενο, ή τουλάχιστον σε ρυθμούς αντίστοιχα θετικούς με εκείνους των προκρατήσεων, υπάρχουν φόβοι ότι η ζήτηση θα υποχωρήσει και ότι θα… ενσκήψουν οι “ήσυχοι”, μέχρι στιγμής, tour operators με τις γνωστές πιέσεις για καλύτερες τιμές κοκ. Συν του ότι υπάρχει στην ατζέντα τους το θέμα του φόρου διαμονής, ο οποίος θα πρέπει να εφαρμοστεί από τις αρχές του επόμενου έτους, αλλά, ήδη, χρησιμοποιείται ως πρόσθετος μοχλός πίεσης προς τους ξενοδόχους.
Υπό αυτό το πρίσμα, κοινή διαπίστωση και βασικό θέμα συζήτησης στην αγορά αυτό το διάστημα, είναι ότι ο Τουρισμός υστερεί σημαντικά σε επίπεδο αντανακλαστικών αλλά και πόρων, για έκτακτες δράσεις προβολής.
Όπως επισημαίνεται από τουριστικούς παράγοντες, μέχρι τώρα, η κατάσταση σώζεται, λόγω των προαναφερθέντων παραγόντων, αλλά, όπως τονίζουν, οι μεμονωμένες και αποσπασματικές ενέργειες προβολής και διαφήμισης, μετά βίας καλύπτουν τις στοιχειώδεις ανάγκες, πόσω μάλλον τις αυξημένες απαιτήσεις που θα υπάρχουν – αν συνεχιστεί και κλιμακωθεί αυτό το αρνητικό κλίμα – προκειμένου να μην φθάσει η Ελλάδα να βλέπει, πάλι, την σκόνη των ανταγωνιστών της.
Το κύριο βάρος του μάρκετινγκ και της προβολής το έχει επωμιστεί και πάλι ο ιδιωτικός τομέας, με τη διαφορά ότι, φέτος, δεν υπάρχουν ιδιαίτερα περιθώρια περαιτέρω συμπίεσης των τιμών στον τομέα διαμονής, δηλαδή της αξιοποίησης ξανά του «εργαλείου» που έκανε τη διαφορά τα τελευταία χρόνια, στην προσπάθεια προσέλκυσης περισσότερων επισκεπτών και πελατών στη χώρα (με το γνωστό τίμημα στα έσοδα, αλλά αυτό δεν είναι της παρούσης).
Σε αυτό το υπό διαμόρφωση περιβάλλον αβεβαιότητας, ο τουριστικός κόσμος “θυμάται” εκ νέου τις εξαγγελίες και τις δεσμεύσεις του πρωθυπουργού Α. Τσίπρα, πέρυσι τον Ιούλιο, για την εκταμίευση πρόσθετων κονδυλίων που θα διατεθούν για μία μεγάλη καμπάνια διαφήμισης από το υπουργείο Τουρισμού.
Το ζήτημα, κατά τη δική μας άποψη, είναι αφενός μεν ότι μπήκαμε Φεβρουάριο και δεν βγαίνουν εύκολα οι χρόνοι για μία τέτοια εκστρατεία για τη φετινή περίοδο, αφετέρου δε, το τι θα γίνει αν ανατραπεί τελικά η θετική ροή των κρατήσεων λόγω των εξελίξεων, στο εσωτερικό και στο εξωτερικό και αν θα χρειαστεί πολύ πιο δυναμική προβολή, το αμέσως επόμενο διάστημα;
Κοινώς, μπρος γκρεμός και πίσω ρέμα και με την ελπίδα ότι δεν θα βγάλουμε πάλι οι ίδιοι τα μάτια μας…
πηγη tourismlobby.blogspot.gr/