Τραγική είναι η εικόνα που παρουσιάζουν τα πολυδιαφημισμένα ποδήλατα του Δήμου Ναυπλιέων, με την υπηρεσία να βρίσκεται εδώ και μήνες εκτός λειτουργίας και την ανικανότητα των υπευθύνων να φτάνει σε ανησυχητικά επίπεδα.
Σκασμένα λάστιχα, μηχανήματα που δε λειτουργούν, ποδήλατα που… αναζητούνται και μια υπηρεσία που βρίσκεται σε τέλμα. Αυτή είναι η εικόνα που συναντά κανείς στους σταθμούς των δημοτικών ποδηλάτων στην πόλη του Ναυπλίου.
Επικοινωνήσαμε λοιπόν με τον Δήμο για να ερευνήσουμε το θέμα και τελικά βρήκαμε πολλά περισσότερα…
Στην πρώτη προσπάθειά μας, οι υπάλληλοι μας ανέφεραν ότι τα ποδήλατα βρίσκονται σε στάδιο συντήρησης και πως η υπηρεσία θα είναι διαθέσιμη τον επόμενο μήνα.
Να διευκρινίσουμε πως αν και τα ποδήλατα είναι ιδιοκτησία του Δήμου Ναυπλιέων, η διαχείρισή τους ανατίθεται σε ιδιωτική εταιρεία, η οποία έχει τη διαχείρισή τους και την ευθύνη της συντήρησής τους.
Μέχρι το τέλος του 2015, η διαχειρίστρια εταιρεία ήταν η Cyclopolis ΕΠΕ – Συστήματα κοινόχρηστων ποδηλάτων. Η τελευταία σύμβαση αφορούμε τη συντήρηση των 60 ποδηλάτων του δήμου στους τέσσερεις σταθμούς που υπάρχουν στην πόλη του Ναυπλίου και είχε διάρκεια από τις 30/7/2015 έως και τις 31/12/2015, έναντι του ποσού των 9.840 ευρώ.
Από τότε η σύμβαση δεν έχει ανανεωθεί και τα ποδήλατα εδώ και έναν χρόνο σχεδόν έχουν αφεθεί στη μοίρα τους και το έλεος του καιρού, με τα αποτελέσματα να έχουν αρχίσει να γίνονται ορατά. Επικοινωνώντας μάλιστα με την εν λόγω εταιρεία, μας ενημέρωσαν πως ενώ έχουν κάνει αυτοψία ώστε να δουν το κόστος συντήρησης, αλλά έχουν πλήρη άγνοια για το αν και πότε θα ξεκινήσει η διαδικασία καθώς, δεν έχει υπάρξει καμία επικοινωνία από τον Δήμο για ανανέωση της σύμβασης…
Σκανδαλώδης… ανικανότητα (;)
Ανοίγουμε εδώ μια παρένθεση γιατί πρέπει να σημειώσουμε δύο πράγματα, ώστε να έχουμε την πλήρη εικόνα της ιστορίας. Πρώτον, πως η Cyclopolis, που είναι και η εταιρεία που προμήθευσε στον Δήμο το “Αυτοματοποιημένο Σύστημα Κοινόχρηστων Ποδηλάτων” καθώς κέρδισε τον σχετικό διαγωνισμό- στον οποίο συμμετείχε χωρίς αντίπαλο, καταθέτοντας προσφορά 207.255 ευρώ, σε ένα έργο προϋπολογισμού 209.715 ευρώ, βάσει της μελέτης της Τεχνικής Υπηρεσίας του Δήμου.
Δεύτερον, υπάρχει μόνο μία ακόμα ανταγωνιστική εταιρεία, ονόματι Brain Box, με έδρα τη Θεσσαλονίκη. Στον διαγωνισμό που έγινε για τον Δήμο Ναυπακτίας, ο οποίος ήταν επίσης για 60 ποδήλατα και 4 σταθμούς, η συγκεκριμένη εταιρεία κέρδισε καταθέτοντας πρόταση 147.000 ευρώ, όταν η Τεχνική Υπηρεσία του Δήμου είχε προϋπολογίσει το έργο στα 149.000 ευρώ. Εγκατέστησε δηλαδή την υπηρεσία των ίδιων ακριβώς απαιτήσεων με 60.000 ευρώ λιγότερα, όση ήταν και οι απόκλιση που είχαν οι μελέτες των δύο Δήμων.
Κι αν πούμε ότι οι εταιρείες- καλώς ή κακώς- απλώς κάνουν τη δουλειά τους, δεν μπορούμε να έχουμε την ίδια στάση με τις υπηρεσίες του Δήμου. Πώς εξηγείται άραγε μια τόσο μεγάλη απόκλιση που αγγίζει σχεδόν το 1/3 του έργου ή αλλιώς, ένα χιλιάρικο πάνω για το κάθε ποδήλατο; Εδώ σίγουρα χρειάζεται μια απάντηση για τον χειρισμό του θέματος από τη Δημοτική Αρχή, αλλιώς το μυαλό του καθενός μπορεί να κάνει άσχημους συνειρμούς…
“Απίστευτο”
Η χρηματοδότηση των συγκεκριμένων έργων έχει γίνει από το Πράσινο Ταμείο, στο πλαίσιο του προγράμματός του “Αστική Αναζωογόνηση 2012-2015”. Σε επικοινωνία που είχαμε με τον πρόεδρο του Ταμείου, κ. Γεώργιο Πατρίκιο, όταν του είπαμε για τη συγκεκριμένη απόκλιση των δύο περιπτώσεων, για την οποία δε γνώριζε, η απάντησή του ήταν: “Απίστευτο”.
Ο κ. Πατρίκιος, ο οποίος έχει, βέβαια, αναλάβει καθήκοντα προέδρου λιγότερο από έναν χρόνο τώρα είχε να μας πει για το συγκεκριμένο πρόγραμμα πως “γενικά δε λειτούργησε καλά και σε πολλούς δήμους της χώρας παρατηρήθηκαν φαινόμενο υπερκοστολόγησης, με τα συστήματα των κοινόχρηστων ποδηλάτων να είναι σε κακό χάλι”.
Κλείνουμε την παρένθεση για να πάμε στη δεύτερη επικοινωνία μας με τον Δήμο. Όταν, λοιπόν, χρειάστηκε να ξαναεπικοινωνήσουμε για να ενημερώσουμε για τα… νέα, ο υπάλληλος άρχισε να μπερδεύει τα λόγια του. Τόσο που μας παρέπεμψε στην… αρμόδια όπως μας είπε κυρία Ράλλη. Αυτό κρατήστε το γιατί θα φανεί χρήσιμο σε επόμενο ρεπορτάζ…
Τελικά πάντως δεν απάντησε η κ. Ράλλη, αλλά η φωνή του τηλεφώνου μας είπε για δεύτερη φορά το ίδιο ψέμα. Ό,τι δηλαδή σε περίπου έναν μήνα θα έχει ολοκληρωθεί η συντήρηση, οπότε και θα μπορέσουμε να κάνουμε την βόλτα μας με το ποδήλατο.
Για να καταρρίψουμε κάθε αμφιβολία και να επιβεβαιώσουμε κάθε ψέμα που ακούσαεμ, ούτε με την Brain Box έχει υπάρξει επικοινωνία για υπογραφή σύμβασης και ανάληψη της συντήρησης και λειτουργίας των ποδηλάτων, στην ακραία περίπτωση που είχαμε κάνει λάθος και απλώς ο Δήμος αναζητούσε βοήθεια στο έτερο… “στρατόπεδο”.
Συμπαρασματικά: Δεν υπάρχει κανένας απολύτως σχεδιασμός που να αφορά στο μέλλον των ποδηλάτων, των 210.000 ευρώ. Ένα διόλου ευκαταφρόνητο ποσό που δόθηκε για ποδήλατα σε μια πόλη που δεν έχει καμία πρόβλεψη για ποδηλατόδρομους και η μόνη προσπάθειά της στο κομμάτι αυτό είναι μια αποτυχημένη μελέτη που εγκαταλείφθηκε προ διετίας. Μάλλον ήταν τόση η κάψα του Δήμου φαίνεται να μπει στον δρόμο της πράσινης ανάπτυξης που δεν ήθελε να χάσει τη χρυσή ευκαιρία και άλλαξε λίγο τις προτεραιότητες. Τελικά, το μόνο που πλησιάζει σε ποδήλατο στο Ναύπλιο είναι οι ρυθμοί που κινείται ο Δήμος.
Και με το ρυθμό αυτό, σε λίγο καιρό που και το τελευταίο ποδήλατο θα έχει βρει άχρηστο, τα χρήματα αυτά θα καίγονται μαζί με τα σκουπίδια στην Καραθώνα…
Ρεπορτάζ: Μάνος Παπαδάκης