Στις 3 Οκτ 1944, οι Γερμανοί κατά την αποχώρησή τους από την Ελλάδα, ανατινάζουν τον Ισθμό της Κορίνθου.
Ο Ισθμός της Κορίνθου αποτέλεσε καθοριστικό παράγοντα για την ανάπτυξη της χώρας και όταν ξέσπασε ο Β΄ Παγκόσμιος Πόλεμος βρέθηκε στο στόχαστρο των κατακτητών ως κομβικό σημείο για τον έλεγχο των συγκοινωνιών.
Οι επιτελείς της Βέρμαχτ θεώρησαν τον Ισθμό νευραλγικό και κατά την αποχώρησή τους στις 10 Οκτωβρίου 1944 τον ανατίναξαν. Το σαμποτάζ ήταν προσχεδιασμένο και περιελάμβανε τέσσερα χτυπήματα, τα οποία διέλυσαν ολοσχερώς τη διώρυγα.
Οι Γερμανοί, κατά την αποχώρησή τους, ανατίναξαν τα πρανή, προκαλώντας την κατάπτωση 60.000 κυβικών μέτρων χωμάτων. Οι εργασίες εκφράξεως διήρκεσαν πέντε χρόνια (1944-1949).
Σύμφωνα, πράγματι, με πληροφορίες που δημοσιεύτηκαν χθες στον ιταλικό Τύπο, οι Ναζί την ημέρα της ανατίναξης του Ισθμού, καταπόντισαν στη διώρυγα ένα τρένο, 40 περίπου βαγόνια με κρατούμενους. Ανάμεσά τους υπήρχαν και 300, ίσως και περισσότεροι, Ιταλοί.
Στοιχεία για την σφαγή δίνει για πρώτη φορά η ελληνική εφημερίδα της Πάτρας ΗΜΕΡΑ, το 1951. Πιο συγκεκριμένα ο δημοσιογράφος Νίκος Πολίτης δημοσιεύει τότε μία συνέντευξη με τον μηχανοδηγό του μοιραίου τρένου Τάκη Παπαγγελόπουλο, ο οποίος και του διηγείται ανατριχιαστικές λεπτομέρειες. Ο μηχανοδηγός, ο οποίος για να ξεπεράσει το σοκ νοσηλεύτηκε αργότερα σε νευρολογική κλινική, περιγράφει την «πτώση» των 120 μέτρων του τρένου με μία μόνο λέξη: Φρίκη!! Σώματα, σίδερα και μαζί εκρήξεις, φαίνεται ότι το τρένο μετέφερε και πυρομαχικά, είναι ό,τι έχει μείνει χαραγμένο στη μνήμη του. Πιθανότατα οι δολοφονημένοι στρατιώτες είναι οι επιζώντες της Κεφαλλονιάς, από τον γνωστό αποδεκατισμό των ιταλικών διμοιριών στο νησί.
Δείτε το συγκλονιστικό βίντεο από την ανατίναξη του Ισθμού :
Η διώρυγα κόβει σε ευθεία γραμμή τον Ισθμό της Κορίνθου σε μήκος 6.346 μ. Το πλάτος της στην επιφάνεια της θάλασσας είναι 24,6 μ. και στο βυθό της 21,3 μ., ενώ το βάθος της κυμαίνεται μεταξύ 7,50 έως 8 μ. Ο συνολικός όγκος των χωμάτων που εξορύχτηκαν για την κατασκευή της έφθασε τα 12 εκατομμύρια κυβικά μέτρα.
Σήμερα, η Διώρυγα της Κορίνθου αποτελεί διεθνή κόμβο θαλάσσιων συγκοινωνιών και εξυπηρετεί περί τα 12.000 πλοία ετησίως, όλων των εθνικοτήτων.