Τόποι, χώροι, χρόνοι, άνθρωποι, τεχνικές, υλικο-τεχνικές υποδομές, ένδυση, τραγούδι, καθημερινός βίος, οικογένεια, κοινότητα…. ένας μεγάλος κατάλογος στη θεματολογία των εκδόσεων και των δράσεων του Π.Λ.Ι. που δημιούργησε μια παράδοση στην έρευνα και μελέτη της ελληνικής παράδοσης και της σχέσης της με άλλες πολιτισμικές πραγματικότητες.
Οι εκδόσεις του Π.Λ.Ι. όλα αυτά τα χρόνια, αποτέλεσαν και συνεχίζουν να αποτελούν μια πλούσια πηγή πληροφοριών για όλα τα παραπάνω θέματα για τον απλό αναγνώστη και για τον ερευνητή που αναζητά εξειδικευμένες αναφορές ή γενικότερες οπτικές του λαϊκού μας πολιτισμού. Παράλληλα, θα θυμίσω ενδεικτικά, τις μεγάλες εκθέσεις που ταξίδεψαν στην Ελλάδα και το εξωτερικό όπως οι «Νύφες» και η «Ελληνική Μόδα -100 χρόνια δημιουργίας και έμπνευσης» και αποτέλεσαν σημεία αναφοράς για τη γνωριμία του ευρύτερου κοινού με θέματα και ζητήματα που αντλούν ακριβώς δημιουργική έμπνευση από τον ελληνικό πολιτισμό. Από την άποψη αυτή, ίσως για πρώτη φορά σε τέτοια έκταση, έγινε λόγος και διάλογος για μια ελληνική και διεθνή επιχειρηματικότητα που αντλεί θέματα και δημιουργεί προϊόντα βασισμένα στην ελληνική πολιτισμική παράδοση.
Οι πλούσιες καταγραφές και αναλύσεις των γυναικείων φορεσιών παραπέμπουν σε σειρά ζητημάτων για την οικονομική, κοινωνική, πολιτική και πολιτισμική συγκρότηση των ελληνικών κοινοτήτων και ιδιαίτερα εκείνων της Πελοποννήσου με έμφαση στην Αργολιδοκορινθία. Η Ιωάννα Παπαντωνίου που εμπνεύστηκε και υλοποίησε το Πελοποννησιακό Λαογραφικό Ίδρυμα και ενισχύει, με προσωπική συμβολή και εκείνη των συνεργατών της, όλες αυτές τις ερευνητικές δραστηριότητες, σημειώνει εισαγωγικά: «Οι λιγότερο γνωστές του ελληνικού ιστορικού γεωγραφικού χώρου είναι αυτές από την Πελοπόννησο, γεγονός περίεργο, μια που γύρω στα 1920 τα κεντήματα από τις πελοποννησιακές χωρικές φορεσιές , κυρίως εκείνα από την Αργολιδοκορινθία, ήταν περιζήτητα, άρα γνωστά».
Το ερευνητικό υλικό αφορά στις γυναικείες φορεσιές (παλαιός και νεότερος τύπος φορεσιάς), το κόσμημα, την υπόδηση και ιδιαίτερες τεχνικές κατασκευής. Για παράδειγμα, στις σελίδες 73-76 περιλαμβάνεται υλικό από μια επιτόπια έρευνα στο Κεφαλόβρυσο όπου μια κάτοικος του χωριού (Γιαννούλα Τσετσένη) κατασκευάζει ένα ζωνάρι με την τεχνική sprang για την οποία δίνονται πληροφορίες.
Όπως σημείωσα παραπάνω, η ενδυματολογική έρευνα ενισχύεται θεματολογικά χάρη στο ανθρωπολογικό της καμβά. Τα κοινωνικά, οργανωτικά και οικονομικά χαρακτηριστικά, οι γιορτές, οι τελετές (γάμος, κλπ), η καθημερινή ζωή, τα πρόσωπα, κ.ά. αποτελούν ένα πλούσιο υλικό που ελκύει και τον μη υποψιασμένο στην ενδυματολογία αναγνώστη να μυηθεί ή/και να γνωρίσει καλύτερα ένα μέρος της δικής του πολιτισμικής ταυτότητας.
Ο τόμος 15Β των «Εθνογραφικών» του Πελοποννησιακού Λαογραφικού Ιδρύματος, αποτελεί μια νέα πρόσθετη προσφορά στην έρευνα για τον ελληνικό πολιτισμό, με ένα πλούσιο φωτογραφικό υλικό που τον κάνει ακόμη πιο ελκυστικό ως πασχαλινό δώρο στον εαυτό μας και τους φίλους μας.
(Γ.Κόνδης
Το Κεφαλάρι είναι ένα βαρόμετρο για τα νερά της περιοχής. Η κάμερα του ΑΡΓΟΝΑΥΠΛΙΑ Tv…
Έρχεται η 2η Γιορτή Γκόγκας του Δήμου Άργους Μυκηνών! Μετά την περσινή επιτυχία, η 2η…
Βελτίωση αναμένεται να παρουσιάσει ο καιρός, σύμφωνα με τους μετεωρολόγους, με ηλιοφάνεια να κυριαρχεί το…
Ο προπονητής του Παναργειακού Γιώργος Βαζάκας ανέλαβε την ευθύνη των τελευταίων ηττών και παραιτήθηκε από…
Τραγικός είναι ο επίλογος στις έρευνες των Αρχών για τον εντοπισμό μιας γυναίκας που αναζητούσαν…
Ένα από τα πιο δημοφιλή ταξιδιωτικά site στον κόσμο το Time out δημοσιοποίησε την λίστα…