θέλοντας να βοηθήσει περαιτέρω τα ελληνικά νοικοκυριά από τα πολλά προβλήματα που έχει προκαλέσει ο κορωνοϊός, μεταξύ των οποίων περιλαμβάνεται και η κάλυψη των τεκμηρίων διαβίωσης και εξόφλησης του Φόρου Πολυτελούς Διαβίωσης.
Ο υπουργός Οικονομικών κ. Χρήστος Σταϊκούρας μιλώντας στην τηλεόραση του ΑΝΤ1 ξακαθάρισε ότι: «Tο επόμενο χρονικό διάστημα θα δείτε μια ολιστική πολιτική της Κυβέρνησης σε ότι αφορά την περίοδο υποβολής των φορολογικών δηλώσεων, πόσες θα είναι οι δόσεις, τι θα ισχύσει για τα τεκμήρια, τι θα γίνει με τις αποδείξεις από ηλεκτρονικές συναλλαγές και τι θα ισχύσει με το τέλος επιτηδεύματος για όσους είναι άνεργοι».
Επίσης ο αναπληρωτής υπουργός Οικονομικών Θοδωρής Σκυλακάκης πριν λίγες ημέρες είχε αναφέρει ότι: «Όλα τα εισοδήματα που ήρθαν από το κράτος, με βάση την κείμενη νομοθεσία, πρέπει να ερμηνευθούν ως καλύπτοντα τεκμήρια τα οποία δεν αφορούν τιμωρητική πράξη. Έρχονται να προστεθούν εκεί που δεν μπορείς να δικαιολογήσεις τα εισοδήματά σου. Αν πήρες εισοδήματα από το κράτος, μπορείς να τα δικαιολογήσεις».
Ωστόσο τόσο τα τεκμήρια διαβίωσης όσο και ο Φόρος Πολυτελούς Διαβίωσης αποτελούν το μεγάλο «πονοκέφαλο» για τα στελέχη του ΥΠΟΙΚ καθώς ειδικά στα αυτοκίνητα και στα ταχύπλοα τα αυστηρά περιοριστικά μέτρα δεν επέτρεπαν την ελεύθερη χρήση τους και βέβαια θα ήταν άδικο να επιβληθεί ολόκληρο το ποσό του τεκμηρίου που απορρέει από τη χρήση 12 μηνών καθώς και Φόρος Πολυτελούς Διαβίωσης σε κάποιον κάτοχο ενός αυτοκινήτου με κινητήρα 2 λίτρων που κινήθηκε μόλις 6 μήνες το 2020 ενώ ακόμη χειρότερα αν είναι κάτοχος ενός ταχυπλόου με το οποίο μπόρεσε να πάει βόλτα ή για ψάρεμα μόλις 3 μήνες εντός του 2020 καθώς τους υπόλοιπους μήνες απαγορεύονταν η χρήση του!
Σύμφωνα με πληροφορίες του Newsauto.gr το οικονομικό επιτελείο εξετάζει μια πιο δίκαιη εφαρμογή τόσο των τεκμηρίων όσο και του Φόρου Πολυτελούς Διαβίωσης, και τα σενάρια που εξετάζονται θυμίζουν τη λύση που ακολουθήθηκε στην εξόφληση των Τελών Κυκλοφορίας 2021 κατά την οποία οι ιδιοκτήτες τους είχαν σκοπό να καταθέσουν τις πινακίδες κυκλοφορίας τους στα τέλη του 2020 τελικά τα έθεσαν σε προσωρινή ακινησία την 1η Μαρτίου χωρίς καμία επιβάρυνση εξαιτίας της παράτασης που έδωσε το ΥΠΟΙΚ.
Η λύση που εξετάζεται αφορά στα επιδόματα και τις αποζημιώσεις που έχουν εισπράξει οι πληγέντες από τον κορωνοϊό τα οποία μάλλον θα καλύψουν μέρος των τεκμηρίων διαβίωσης. Ωστόσο αν επιτρέψουν τα οικονομικά στοιχεία είναι πολύ πιθανό να μειωθεί το ύψος των τεκμηρίων ή ακόμη και να ανασταλεί η εφαρμογή τους σε ειδικές ομάδες φορολογουμένων ενώ αντίστοιχα για το Φόρο Πολυτελούς Διαβίωσης εξετάζεται να καταβληθεί μέρος του ή να ανασταλεί εντελώς η εφαρμογή του για την χρονιά που μας πέρασε.
Να υπενθυμίσουμε πως η Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Εσόδων (ΑΑΔΕ) είχε επίσης προαναγγείλει την αξιοποίηση όλων των ποσών των αποζημιώσεων ειδικού σκοπού που έλαβαν για την κάλυψη εισοδηματικών απωλειών του 2020 περισσότεροι από 1,7 εκατομμύρια εργαζόμενοι του ιδιωτικού τομέα, για την κάλυψη προστιθέμενων διαφορών εισοδήματος που μπορεί να προκύψουν, λόγω εφαρμογής τεκμηρίων, στις φετινές φορολογικές τους δηλώσεις καθώς θεωρούνται εισόδημα από μισθωτή εργασία απαλλασσόμενο από φόρο εισοδήματος και την ειδική εισφορά αλληλεγγύης.
Πάντως το 2019 πιάστηκαν στα τεκμήρια 1,9 εκατ. φορολογούμενοι, οι οποίοι φορολογήθηκαν για υψηλότερα εισοδήματα, ύψους 6,7 δισ. ευρώ. Ο φόρος, ωστόσο, που πλήρωσαν δεν ξεπέρασε τα 140-150 εκατ. ευρώ.
Σημειώνεται ότι αντικειμενικές δαπάνες διαβίωσης αποτελούν οι κατοικίες, τα αυτοκίνητα, τα δίδακτρα που πληρώνονται σε ιδιωτικά σχολεία και εκπαιδευτήρια, η δαπάνη για οικιακές βοηθούς, οδηγούς αυτοκινήτων, δασκάλους και λοιπό προσωπικό, τα σκάφη αναψυχής, οι πισίνες, ενώ υπάρχει και η ελάχιστη ετήσια αντικειμενική δαπάνη του φορολογουμένου, που ανέρχεται σε 3.000 ευρώ για τον άγαμο και σε 5.000 ευρώ για τους συζύγους που υποβάλλουν κοινή φορολογική δήλωση.
Αυτά είναι τα τεκμήρια διαβίωσης των ΙΧ
Στα επιβατικά αυτοκίνητα το τεκμήριο διαβίωσης ορίζεται ως εξής:
* Για αυτοκίνητα μέχρι και 1.200 κ.ε., σε 4.000 ευρώ.
* Για αυτοκίνητα μεγαλύτερα των 1.200 κ.ε. και μέχρι 2.000 κ.ε., προστίθενται 600 ευρώ ανά 100 κυβικά εκατοστά.
* Για αυτοκίνητα άνω των 2.000 κ.ε. και μέχρι 3.000 κ.ε., προστίθενται 900 ευρώ ανά 100 κυβικά εκατοστά.
* Για αυτοκίνητα άνω των 3.000 κ.εκ., προστίθενται 1.200 ευρώ ανά 100 κυβικά εκατοστά.
Τα παραπάνω ποσά μειώνονται ανάλογα με την παλαιότητα του αυτοκινήτου, η οποία υπολογίζεται από το έτος πρώτης κυκλοφορίας του στην Ελλάδα, κατά ποσοστό 30% για χρονικό διάστημα κυκλοφορίας πάνω από 5 και μέχρι 10 έτη και κατά ποσοστό 50% για χρονικό διάστημα πάνω από 10 έτη.
Το τεκμήριο διαβίωσης δεν εφαρμόζεται για επιβατικά ιδιωτικής χρήσης αυτοκίνητα που διαθέτουν πιστοποιητικό αυθεντικότητας, καθώς και για επιβατικά αυτοκίνητα ειδικά διασκευασμένα για κινητικά ανάπηρους, με ποσοστό αναπηρίας τουλάχιστον 67%.
ΤΕΚΜΗΡΙΑ ΔΙΑΒΙΩΣΗΣ ΓΙΑ ΙΧ Πρώτη Άδεια Κυκλοφορίας | ||||
Κυβισμός | 2020-2016 | 2015-2011 | >2011 | |
Έως 1.249 | 4000 | 2800 | 2000 | |
1250-1349 | 4600 | 3220 | 2300 | |
1350-1449 | 5200 | 3640 | 2600 | |
1450-1549 | 5800 | 4060 | 2900 | |
1550-1649 | 6400 | 4480 | 3200 | |
1650-1749 | 7000 | 4900 | 3500 | |
1750-1849 | 7600 | 5320 | 3800 | |
1850-1949 | 8200 | 5740 | 4100 | |
1950-2049 | 8800 | 6160 | 4400 | |
2050-2149 | 9700 | 6790 | 4850 | |
2150-2249 | 10600 | 7420 | 5300 | |
2250-2349 | 11500 | 8050 | 5750 | |
2350-2449 | 12400 | 8680 | 6200 | |
2550-2649 | 13300 | 9310 | 6650 | |
2650-2749 | 15100 | 10570 | 7550 | |
2750-2849 | 16000 | 11200 | 8000 | |
2850-2949 | 16900 | 11830 | 8450 | |
2950-3049 | 17800 | 12460 | 8900 | |
3050-3149 | 19000 | 13300 | 9500 | |
3150-3249 | 20200 | 14140 | 10100 | |
3250-3349 | 21400 | 14980 | 10700 | |
3350-3649 | 22600 | 15820 | 11300 | |
3650-3749 | 23800 | 16660 | 11900 | |
3750-3849 | 27400 | 19180 | 13700 | |
3850-3949 | 28600 | 20020 | 14300 | |
3950-4049 | 29800 | 20860 | 14900 | |
4050-4149 | 31000 | 21700 | 15500 | |
4150-4249 | 32200 | 22540 | 16100 | |
4250-4349 | 33400 | 23380 | 16700 | |
4350-4449 | 34600 | 24220 | 17300 | |
4450-4549 | 35800 | 25060 | 17900 | |
4550-4649 | 37000 | 25900 | 18500 | |
4650-4749 | 38200 | 26740 | 19100 |
Τα τεκμήρια στα σκάφη αναψυχής
Στα σκάφη αναψυχής τα τεκμήρια διαβίωσης ή οι «αντικειμενικές δαπάνες διαβίωσης» κλιμακώνονται ως εξής:
* Για μηχανοκίνητα σκάφη ανοικτού τύπου χωρίς χώρο ενδιαίτησης (ταχύπλοα και μη) ολικού μήκους μέχρι 5 μέτρα, η «αντικειμενική δαπάνη διαβίωσης» ανέρχεται στο ποσό των 4.000 ευρώ. Για όσα έχουν μήκος πάνω από 5 μέτρα, το ποσό αυτό αυξάνεται κατά 2.000 ευρώ το μέτρο.
* Για ιστιοφόρα ή μηχανοκίνητα ή μικτά σκάφη με χώρους ενδιαίτησης, ολικού μήκους μέχρι και 7 μέτρα, η «αντικειμενική δαπάνη διαβίωσης» ορίζεται στο ποσό των 12.000 ευρώ. Για τα ίδια σκάφη με μήκος πάνω από 7 και μέχρι 10 μέτρα προστίθενται 3.000 ευρώ για κάθε ένα επιπλέον μέτρο μήκους.
Για σκάφη άνω των 10 μέτρων και μέχρι 12 μέτρα, προστίθενται 7.500 ευρώ ανά επιπλέον μέτρο μήκους. Για σκάφη άνω των 12 μέτρων και μέχρι 15 μέτρα, προστίθενται 15.000 ευρώ για κάθε ένα επιπλέον μέτρο μήκους. Για σκάφη άνω των 15 μέτρων και μέχρι 18 μέτρα, προστίθενται 22.500 ευρώ για κάθε ένα επιπλέον μέτρο μήκους. Για σκάφη άνω των 18 και μέχρι 22 μέτρα, προστίθενται 30.000 ευρώ για κάθε ένα επιπλέον μέτρο μήκους. Τέλος, για σκάφη πάνω από 22 μέτρα, προστίθενται 50.000 ευρώ για κάθε επιπλέον μέτρο μήκους.
Τα ποσά της περίπτωσης αυτής μειώνονται 50% για τα πλοία αναψυχής που έχουν κατασκευαστεί ή κατασκευάζονται στην Ελλάδα εξ ολοκλήρου από ξύλο, τύπων «τρεχαντήρι», «βαρκαλάς», «πέραμα», «τσερνίκι» και «λίμπερτυ», που προέρχονται από την ελληνική ναυτική παράδοση.
Η «αντικειμενική δαπάνη διαβίωσης» κάθε σκάφους μειώνεται ανάλογα με την παλαιότητά του κατά ποσοστό 15% αν έχει παρέλθει χρονικό διάστημα πάνω από 5 και μέχρι δέκα 10 έτη από τη χρονιά που νηολογήθηκε για πρώτη φορά και κατά 30% αν έχει περάσει χρονικό διάστημα πάνω από 10 έτη. Τα παραπάνω ποσά του πίνακα μειώνονται κατά 50% για τα ιστιοφόρα σκάφη.
Για σκάφη με μόνιμο ναυτολογημένο πλήρωμα για ολόκληρο ή μέρος του έτους, στην παραπάνω δαπάνη προστίθεται και η αμοιβή του πληρώματος, ενώ τα σκάφη επαγγελματικής χρήσης δεν λαμβάνονται υπόψη για την επαγγελματική δαπάνη.
Φόρος Πολυτελούς Διαβίωσης στα αυτοκίνητα
Ο φόρος υπολογίζεται ως ποσοστό του ετήσιου τεκμηρίου διαβίωσης ωστόσο αν καταργηθούν τα τεκμήρια διαβίωσης αυτομάτως καταργείται και ο Φόρος Πολυτελούς Διαβίωσης.
Για τα αυτοκίνητα από 1.929 έως 2.500 κυβικά ο Φόρος Πολυτελούς Διαβίωσης ανέρχεται στο 5% της αντικειμενικής δαπάνης (τεκμήριο διαβίωσης). Για τα αυτοκίνητα από 2.501 κυβικά και άνω ο φόρος υπολογίζεται με συντελεστή 13% επί του τεκμηρίου διαβίωσης.
Από την επιβολή του Φόρου Πολυτελούς Διαβίωσης εξαιρούνται τα επιβατικά αυτοκίνητα ιδιωτικής χρήσης με παλαιότητα άνω των 10 ετών από το έτος πρώτης κυκλοφορίας τους στην Ελλάδα, καθώς και τα επιβατικά αυτοκίνητα ιδιωτικής χρήσης αναπήρων, τα οποία απαλλάσσονται από τα τέλη κυκλοφορίας.
Η παλαιότητα των οχημάτων μετρά, και εδώ, από την πρώτη ημέρα κυκλοφορίας του οχήματος και όχι από την πρώτη ημέρα κυκλοφορίας στην Ελλάδα.
Φόρος Πολυτελούς Διαβίωσης στα Σκάφη
Με ποσοστό 13% υπολογίζεται και ο Φόρος Πολυτελούς Διαβίωσης στους κατόχους σκαφών, πάνω από 5 μέτρα.
γράφει ο Γιώργος Κ. Ανδρής (ga@newsauto.gr)
Το πιο δυνατό Pre Christmas Party της πόλης με τις καταπληκτικές μουσικές επιλογές και το…
Ο Δήμος Άργους – Μυκηνών στο πλαίσιο των εορταστικών ημερών, ενημερώνει τους πολίτες και τους…
Όλοι γνωρίζουμε ότι Χριστούγεννα δεν είναι μόνο τα φωτεινά λαμπιόνια, τα στολισμένα δέντρα με τα…
O Asteras Aktor Β΄ πέρασε νικηφόρα από το Άργος επικρατώντας 2-1 τον Παναργειακό και τον…
Το κλασικό παιδικό έργο του Κάρολου Ντίκενς, «Το Πνεύμα των Χριστουγέννων» είχαν την χαρά να…
Ασταμάτητος ο Διομήδης Άργους κόντρα στον Ολυμπιακό/Όμιλος Ξυνή. Στην φάση των 16 του Κυπέλλου Ανδρών…