Έρχονται αλλαγές σε τεκμήρια και Φόρο Πολυτελούς Διαβίωσης

- Advertisement -

Νέα μέτρα ανακούφισης των εργαζομένων και των επιχειρήσεων αναμένεται να ανακοινώσει τις προσεχείς ημέρες το οικονομικό επιτελείο,

θέλοντας να βοηθήσει περαιτέρω τα ελληνικά νοικοκυριά από τα πολλά προβλήματα που έχει προκαλέσει ο κορωνοϊός, μεταξύ των οποίων περιλαμβάνεται και η κάλυψη των τεκμηρίων διαβίωσης και εξόφλησης του Φόρου Πολυτελούς Διαβίωσης.

- Advertisement -

Ο υπουργός Οικονομικών κ. Χρήστος Σταϊκούρας μιλώντας στην τηλεόραση του ΑΝΤ1 ξακαθάρισε ότι: «Tο επόμενο χρονικό διάστημα θα δείτε μια ολιστική πολιτική της Κυβέρνησης σε ότι αφορά την περίοδο υποβολής των φορολογικών δηλώσεων, πόσες θα είναι οι δόσεις, τι θα ισχύσει για τα τεκμήρια, τι θα γίνει με τις αποδείξεις από ηλεκτρονικές συναλλαγές και τι θα ισχύσει με το τέλος επιτηδεύματος για όσους είναι άνεργοι».

Επίσης ο αναπληρωτής υπουργός Οικονομικών Θοδωρής Σκυλακάκης πριν λίγες ημέρες είχε αναφέρει ότι: «Όλα τα εισοδήματα που ήρθαν από το κράτος, με βάση την κείμενη νομοθεσία, πρέπει να ερμηνευθούν ως καλύπτοντα τεκμήρια τα οποία δεν αφορούν τιμωρητική πράξη. Έρχονται να προστεθούν εκεί που δεν μπορείς να δικαιολογήσεις τα εισοδήματά σου. Αν πήρες εισοδήματα από το κράτος, μπορείς να τα δικαιολογήσεις».

Ωστόσο τόσο τα τεκμήρια διαβίωσης όσο και ο Φόρος Πολυτελούς Διαβίωσης αποτελούν το μεγάλο «πονοκέφαλο» για τα στελέχη του ΥΠΟΙΚ καθώς ειδικά στα αυτοκίνητα και στα ταχύπλοα τα αυστηρά περιοριστικά μέτρα δεν επέτρεπαν την ελεύθερη χρήση τους και βέβαια θα ήταν άδικο να επιβληθεί ολόκληρο το ποσό του τεκμηρίου που απορρέει από τη χρήση 12 μηνών καθώς και Φόρος Πολυτελούς Διαβίωσης σε κάποιον κάτοχο ενός αυτοκινήτου με κινητήρα 2 λίτρων που κινήθηκε μόλις 6 μήνες το 2020 ενώ ακόμη χειρότερα αν είναι κάτοχος ενός ταχυπλόου με το οποίο μπόρεσε να πάει βόλτα ή για ψάρεμα μόλις 3 μήνες εντός του 2020 καθώς τους υπόλοιπους μήνες απαγορεύονταν η χρήση του!

Σύμφωνα με πληροφορίες του Newsauto.gr το οικονομικό επιτελείο εξετάζει μια πιο δίκαιη εφαρμογή τόσο των τεκμηρίων όσο και του Φόρου Πολυτελούς Διαβίωσης, και τα σενάρια που εξετάζονται θυμίζουν τη λύση που ακολουθήθηκε στην εξόφληση των Τελών Κυκλοφορίας 2021 κατά την οποία οι ιδιοκτήτες τους είχαν σκοπό να καταθέσουν τις πινακίδες κυκλοφορίας τους στα τέλη του 2020 τελικά τα έθεσαν σε προσωρινή ακινησία την 1η Μαρτίου χωρίς καμία επιβάρυνση εξαιτίας της παράτασης που έδωσε το ΥΠΟΙΚ.

Η λύση που εξετάζεται αφορά στα επιδόματα και τις αποζημιώσεις που έχουν εισπράξει οι πληγέντες από τον κορωνοϊό τα οποία μάλλον θα καλύψουν μέρος των τεκμηρίων διαβίωσης. Ωστόσο αν επιτρέψουν τα οικονομικά στοιχεία είναι πολύ πιθανό να μειωθεί το ύψος των τεκμηρίων ή ακόμη και να ανασταλεί η εφαρμογή τους σε ειδικές ομάδες φορολογουμένων ενώ αντίστοιχα για το Φόρο Πολυτελούς Διαβίωσης εξετάζεται να καταβληθεί μέρος του ή να ανασταλεί εντελώς η εφαρμογή του για την χρονιά που μας πέρασε.

Να υπενθυμίσουμε πως η Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Εσόδων (ΑΑΔΕ) είχε επίσης προαναγγείλει την αξιοποίηση όλων των ποσών των αποζημιώσεων ειδικού σκοπού που έλαβαν για την κάλυψη εισοδηματικών απωλειών του 2020 περισσότεροι από 1,7 εκατομμύρια εργαζόμενοι του ιδιωτικού τομέα, για την κάλυψη προστιθέμενων διαφορών εισοδήματος που μπορεί να προκύψουν, λόγω εφαρμογής τεκμηρίων, στις φετινές φορολογικές τους δηλώσεις καθώς θεωρούνται εισόδημα από μισθωτή εργασία απαλλασσόμενο από φόρο εισοδήματος και την ειδική εισφορά αλληλεγγύης.

Πάντως το 2019 πιάστηκαν στα τεκμήρια 1,9 εκατ. φορολογούμενοι, οι οποίοι φορολογήθηκαν για υψηλότερα εισοδήματα, ύψους 6,7 δισ. ευρώ. Ο φόρος, ωστόσο, που πλήρωσαν δεν ξεπέρασε τα 140-150 εκατ. ευρώ.

Σημειώνεται ότι αντικειμενικές δαπάνες διαβίωσης αποτελούν οι κατοικίες, τα αυτοκίνητα, τα δίδακτρα που πληρώνονται σε ιδιωτικά σχολεία και εκπαιδευτήρια, η δαπάνη για οικιακές βοηθούς, οδηγούς αυτοκινήτων, δασκάλους και λοιπό προσωπικό, τα σκάφη αναψυχής, οι πισίνες, ενώ υπάρχει και η ελάχιστη ετήσια αντικειμενική δαπάνη του φορολογουμένου, που ανέρχεται σε 3.000 ευρώ για τον άγαμο και σε 5.000 ευρώ για τους συζύγους που υποβάλλουν κοινή φορολογική δήλωση.

Αυτά είναι τα τεκμήρια διαβίωσης των ΙΧ

Στα επιβατικά αυτοκίνητα το τεκμήριο διαβίωσης ορίζεται ως εξής:

* Για αυτοκίνητα μέχρι και 1.200 κ.ε., σε 4.000 ευρώ.

* Για αυτοκίνητα μεγαλύτερα των 1.200 κ.ε. και μέχρι 2.000 κ.ε., προστίθενται 600 ευρώ ανά 100 κυβικά εκατοστά.

* Για αυτοκίνητα άνω των 2.000 κ.ε. και μέχρι 3.000 κ.ε., προστίθενται 900 ευρώ ανά 100 κυβικά εκατοστά.

* Για αυτοκίνητα άνω των 3.000 κ.εκ., προστίθενται 1.200 ευρώ ανά 100 κυβικά εκατοστά.

Τα παραπάνω ποσά μειώνονται ανάλογα με την παλαιότητα του αυτοκινήτου, η οποία υπολογίζεται από το έτος πρώτης κυκλοφορίας του στην Ελλάδα, κατά ποσοστό 30% για χρονικό διάστημα κυκλοφορίας πάνω από 5 και μέχρι 10 έτη και κατά ποσοστό 50% για χρονικό διάστημα πάνω από 10 έτη.

Το τεκμήριο διαβίωσης δεν εφαρμόζεται για επιβατικά ιδιωτικής χρήσης αυτοκίνητα που διαθέτουν πιστοποιητικό αυθεντικότητας, καθώς και για επιβατικά αυτοκίνητα ειδικά διασκευασμένα για κινητικά ανάπηρους, με ποσοστό αναπηρίας τουλάχιστον 67%.

ΤΕΚΜΗΡΙΑ ΔΙΑΒΙΩΣΗΣ ΓΙΑ ΙΧ 

                                         Πρώτη Άδεια Κυκλοφορίας

Κυβισμός

2020-2016

2015-2011

>2011

Έως 1.249

4000

2800

2000

1250-1349

4600

3220

2300

1350-1449

5200

3640

2600

1450-1549

5800

4060

2900

1550-1649

6400

4480

3200

1650-1749

7000

4900

3500

1750-1849

7600

5320

3800

1850-1949

8200

5740

4100

1950-2049

8800

6160

4400

2050-2149

9700

6790

4850

2150-2249

10600

7420

5300

2250-2349

11500

8050

5750

2350-2449

12400

8680

6200

2550-2649

13300

9310

6650

2650-2749

15100

10570

7550

2750-2849

16000

11200

8000

2850-2949

16900

11830

8450

2950-3049

17800

12460

8900

3050-3149

19000

13300

9500

3150-3249

20200

14140

10100

3250-3349

21400

14980

10700

3350-3649

22600

15820

11300

3650-3749

23800

16660

11900

3750-3849

27400

19180

13700

3850-3949

28600

20020

14300

3950-4049

29800

20860

14900

4050-4149

31000

21700

15500

4150-4249

32200

22540

16100

4250-4349

33400

23380

16700

4350-4449

34600

24220

17300

4450-4549

35800

25060

17900

4550-4649

37000

25900

18500

4650-4749

38200

26740

19100

Τα τεκμήρια στα σκάφη αναψυχής

Στα σκάφη αναψυχής τα τεκμήρια διαβίωσης ή οι «αντικειμενικές δαπάνες διαβίωσης» κλιμακώνονται ως εξής:

* Για μηχανοκίνητα σκάφη ανοικτού τύπου χωρίς χώρο ενδιαίτησης (ταχύπλοα και μη) ολικού μήκους μέχρι 5 μέτρα, η «αντικειμενική δαπάνη διαβίωσης» ανέρχεται στο ποσό των 4.000 ευρώ. Για όσα έχουν μήκος πάνω από 5 μέτρα, το ποσό αυτό αυξάνεται κατά 2.000 ευρώ το μέτρο.

* Για ιστιοφόρα ή μηχανοκίνητα ή μικτά σκάφη με χώρους ενδιαίτησης, ολικού μήκους μέχρι και 7 μέτρα, η «αντικειμενική δαπάνη διαβίωσης» ορίζεται στο ποσό των 12.000 ευρώ. Για τα ίδια σκάφη με μήκος πάνω από 7 και μέχρι 10 μέτρα προστίθενται 3.000 ευρώ για κάθε ένα επιπλέον μέτρο μήκους.

Για σκάφη άνω των 10 μέτρων και μέχρι 12 μέτρα, προστίθενται 7.500 ευρώ ανά επιπλέον μέτρο μήκους. Για σκάφη άνω των 12 μέτρων και μέχρι 15 μέτρα, προστίθενται 15.000 ευρώ για κάθε ένα επιπλέον μέτρο μήκους. Για σκάφη άνω των 15 μέτρων και μέχρι 18 μέτρα, προστίθενται 22.500 ευρώ για κάθε ένα επιπλέον μέτρο μήκους. Για σκάφη άνω των 18 και μέχρι 22 μέτρα, προστίθενται 30.000 ευρώ για κάθε ένα επιπλέον μέτρο μήκους. Τέλος, για σκάφη πάνω από 22 μέτρα, προστίθενται 50.000 ευρώ για κάθε επιπλέον μέτρο μήκους.

Τα ποσά της περίπτωσης αυτής μειώνονται 50% για τα πλοία αναψυχής που έχουν κατασκευαστεί ή κατασκευάζονται στην Ελλάδα εξ ολοκλήρου από ξύλο, τύπων «τρεχαντήρι», «βαρκαλάς», «πέραμα», «τσερνίκι» και «λίμπερτυ», που προέρχονται από την ελληνική ναυτική παράδοση.

Η «αντικειμενική δαπάνη διαβίωσης» κάθε σκάφους μειώνεται ανάλογα με την παλαιότητά του κατά ποσοστό 15% αν έχει παρέλθει χρονικό διάστημα πάνω από 5 και μέχρι δέκα 10 έτη από τη χρονιά που νηολογήθηκε για πρώτη φορά και κατά 30% αν έχει περάσει χρονικό διάστημα πάνω από 10 έτη. Τα παραπάνω ποσά του πίνακα μειώνονται κατά 50% για τα ιστιοφόρα σκάφη.

Για σκάφη με μόνιμο ναυτολογημένο πλήρωμα για ολόκληρο ή μέρος του έτους, στην παραπάνω δαπάνη προστίθεται και η αμοιβή του πληρώματος, ενώ τα σκάφη επαγγελματικής χρήσης δεν λαμβάνονται υπόψη για την επαγγελματική δαπάνη.

Φόρος Πολυτελούς Διαβίωσης στα αυτοκίνητα

Ο φόρος υπολογίζεται ως ποσοστό του ετήσιου τεκμηρίου διαβίωσης ωστόσο αν καταργηθούν τα τεκμήρια διαβίωσης αυτομάτως καταργείται και ο Φόρος Πολυτελούς Διαβίωσης.

Για τα αυτοκίνητα από 1.929 έως 2.500 κυβικά ο Φόρος Πολυτελούς Διαβίωσης ανέρχεται στο 5% της αντικειμενικής δαπάνης (τεκμήριο διαβίωσης). Για τα αυτοκίνητα από 2.501 κυβικά και άνω ο φόρος υπολογίζεται με συντελεστή 13% επί του τεκμηρίου διαβίωσης.

Από την επιβολή του Φόρου Πολυτελούς Διαβίωσης εξαιρούνται τα επιβατικά αυτοκίνητα ιδιωτικής χρήσης με παλαιότητα άνω των 10 ετών από το έτος πρώτης κυκλοφορίας τους στην Ελλάδα, καθώς και τα επιβατικά αυτοκίνητα ιδιωτικής χρήσης αναπήρων, τα οποία απαλλάσσονται από τα τέλη κυκλοφορίας.

Η παλαιότητα των οχημάτων μετρά, και εδώ, από την πρώτη ημέρα κυκλοφορίας του οχήματος και όχι από την πρώτη ημέρα κυκλοφορίας στην Ελλάδα.

Φόρος Πολυτελούς Διαβίωσης στα Σκάφη

Με ποσοστό 13% υπολογίζεται και ο Φόρος Πολυτελούς Διαβίωσης στους κατόχους σκαφών, πάνω από 5 μέτρα.

γράφει ο Γιώργος Κ. Ανδρής ([email protected])

- Advertisement -

________________