Πέμπτη, 25 Απριλίου, 2024
ΑρχικήΑΠΟΨΕΙΣΤουρισμός την εποχή της πανδημίας - Γιατί η Αργολίδα είναι ένας "παράδεισος"...

Τουρισμός την εποχή της πανδημίας – Γιατί η Αργολίδα είναι ένας “παράδεισος” που πρέπει να επισκεφθούν όλοι

Για τις επιπτώσεις της πανδημίας του κορονοϊού στον Τουρισμό, αλλά και για τους λόγους για τους οποίους κάποιος θα επιλέξει να επισκεφθεί την Αργολίδα για τις διακοπές του, μίλησε στο TheTOC ο κ. Παναγιώτης Ψυχογυιός, οικονομολόγος και Πρόεδρος Επιτροπής Τουρισμού Επιμελητηρίου Αργολίδας.

“Ο υπερτουρισμός θα πάψει να μας απασχολεί”, αναφέρει χαρακτηριστικά ο κ. Ψυχογυιός.

“Η πανδημία άλλαξε αρκετούς ανθρώπους που πλέον θα έχουν ως πρωταρχικό τους ζήτημα την ασφάλεια. Κανείς δεν θα θέλει να ταξιδέψει σε μέρη με πάρα πολύ κόσμο, πράγμα που σημαίνει ότι θα αναδειχθούν και νέοι προορισμοί”, προσθέτει.

“Η Αργολίδα είναι ένας παράδεισος. Ένας τόπος ευλογημένος με φυσική ομορφιά και μακραίωνη ιστορία, που πρέπει να επισκεφθούν όλοι”, λέει ο ίδιος, υπογραμμίζοντας πως πρόκειται για “έναν τόπο που κανείς μπορεί να ξεκουραστεί, να διασκεδάσει, να απολαύσει τις πανέμορφες παραλίες, να περιπλανηθεί στη φύση, να γνωρίσει την από άκρη σε άκρη την μεγάλη ιστορική της κληρονομιά”.

Ολόκληρη η συνέντευξη του κ. Ψυχογυιού στο TheTOC:

Πως βλέπετε την ελληνική βαριά βιομηχανία του τουρισμού, την μετά-κορονοϊού εποχή; Τι προβλήματα έχετε διακρίνει και πώς θεωρείτε ότι μπορούμε να ανταπεξέλθουμε στις δύσκολες αυτές συνθήκες;

Αρχικά μιλάμε για μια καταστροφική κατάσταση που επιφέρει η πανδημία στον παγκόσμιο Τουρισμό. Φέτος σε όλο τον κόσμο, αλλά και στην Ελλάδα, θα έχουμε όπως δείχνουν τα πράγματα έναν “υποτυπώδη τουρισμό”, που δεν θα έχει σχέση με όσα γνωρίζουμε μέχρι σήμερα. Ο μαζικός τουρισμός που εκμεταλλεύεται οικονομίες κλίμακας, προϋποθέτει πτήσεις charter με μεγάλες πληρότητες, μεγάλα ξενοδοχεία και πολλούς πελάτες, οι οποίοι όμως για δύο σχεδόν μήνες ήταν χωρίς εργασία και χωρίς εισόδημα. Οι μικρές μονάδες θα γίνουν πιο ελκυστικές και το σύνολο του ξενοδοχειακού κλάδου θα πρέπει να αλλάξει την συνολική αντίληψη και προσέγγιση του αφού πλέον ο σύγχρονος τουρίστας θέλει να συνδυάσει το αίσθημα της εμπειρίας και της ασφάλειας. Η Ελλάδα βέβαια έχει τη δυνατότητα να αναρρώσει γρηγορότερα και να κερδίσει έτσι μεγαλύτερη σεζόν που θα μπορέσουν να δουλέψουν οι τουριστικές επιχειρήσεις.

Η χώρα μας είχε πολύ λιγότερα κρούσματα σε σχέση με άλλους τουριστικούς προορισμούς και αυτό μας δίνει την ευχέρεια να συγκαταλεγόμαστε σε έναν απ τους ασφαλέστερους προορισμούς. Σημαντικό ρόλο σε αυτό παίζει, όπως βλέπουμε, και η γενικότερη μείωση των κρουσμάτων όσο ο καιρός γίνεται καλύτερος. Αυτό που πρέπει να γίνει τώρα είναι να νιώσει ασφάλεια ο τουρίστας που θέλει να ταξιδέψει και ταυτόχρονα να δοθούν οικονομικά κίνητρα με ενδεχόμενες μειώσεις τιμών και προσφορές. Ως προς την ασφάλεια, τα μαζικά τέστ απ τις χώρες προέλευσης, η ενιαία πολιτική ως αναφορά τα υγειονομικά πρωτόκολλα από όλες τις χώρες θα παίξουν ένα σημαντικό ρόλο. Από κει και πέρα η αυστηρή τήρηση των υγειονομικών πρωτοκόλλων στα ξενοδοχεία και η προσαρμογή των τιμών στο νέο περιβάλλον είναι εξίσου σημαντικά. Απ την άλλη δεν μπορούμε να παραβλέψουμε βέβαια ότι μεγάλες αγορές που τροφοδοτούσαν την χώρα μας όλα τα προηγούμενα χρόνια έχουν μεγάλα προβλήματα.

Ταυτόχρονα, με βάση τις δημοσκοπήσεις, υπάρχει εκτεταμένο το αίσθημα του φόβου, καθώς ένα ποσοστό της τάξης του 70% δηλώνει ότι φοβάται να ταξιδέψει εκτός συνόρων με αεροπλάνο. Σε άλλο ένα σημείο που πρέπει να σταθούμε είναι ότι η συμμετοχή του εσωτερικού τουρισμού στο σύνολο του τουριστικού προϊόντος στην Ελλάδα που είναι πολύ μικρός. Σε κάθε περίπτωση με σωστή διαχείριση, οργανωμένο σχέδιο και προβολή του τόπου μας και των συγκριτικών πλεονεκτημάτων , διεκδικούμε από νωρίς ένα μεγαλύτερο κομμάτι της αγοράς, από μια πολύ μικρότερη τουριστική πίτα όμως.

Πως πιστεύετε ότι μπορεί να γίνει η σωστή επανεκκίνηση των τουριστικών επιχειρήσεων, ώστε να καταστούν βιώσιμες και να προστατευτούν και οι θέσεις εργασίας;

Αρχικά, το πρώτο ζήτημα που τίθεται είναι ως προς τους υγειονομικούς κανόνες, τη σωστή ενημέρωση και την άμεση προσαρμογή όλων των ξενοδοχειακών μονάδων στα υγειονομικά πρωτόκολλα που θα επιτρέψουν στις επιχειρήσεις να είναι έτοιμες να υποδεχτούν τον τουρίστα. Από κει και πέρα τα μέτρα οικονομικής ενίσχυσης του κλάδου αλλά και η στήριξη της απασχόλησης είναι οι πλέον σημαντικές παράμετροι για να καταστεί δυνατή η ομαλή επανεκκίνησή του.

Η επιδότηση της απασχόλησης, η μείωση του ΦΠΑ και ο μηδενισμός της προκαταβολής φόρου εισοδήματος για τη φετινή χρήση, η μείωση φόρων και τελών, η επιδότηση εργοδοτικών εισφορών, τα κίνητρα για την διατήρηση θέσεων εργασίας, η προστασία των ανέργων, η τόνωση της ρευστότητας με χρηματοδοτήσεις με ευνοϊκούς όρους, το αποζημιωτικό κεφάλαιο, είναι κάποιες βασικές ενέργειες και πολιτικές που θα αντισταθμίσουν κατά το δυνατόν τις απώλειες που υπέστησαν οι επιχειρήσεις του κλάδου. Σε αυτά που συζητάμε ας μην ξεχνάμε πως ο τουρισμός δεν εξαντλείται με τα ξενοδοχεία, αλλά περιλαμβάνει και τις μεταφορές και τις άλλες δραστηριότητες του οικοσυστήματος του κλάδου σε ένα σύνολο 200 περίπου συναφών επαγγελμάτων. Η στήριξη όλων του εμπλεκομένων θα πρέπει να είναι οριζόντια και ουσιαστική.

Ποιες θεωρείτε ότι είναι οι προκλήσεις της νέας εποχής της τουριστικής και ξενοδοχειακής αγοράς;

Ο υπερτουρισμός θα πάψει να μας απασχολεί. Τουλάχιστον μέχρι να βρεθεί το εμβόλιο κατά του Covid-19. Η πανδημία άλλαξε αρκετούς ανθρώπους που πλέον θα έχουν ως πρωταρχικό τους ζήτημα την ασφάλεια. Κανείς δεν θα θέλει να ταξιδέψει σε μέρη με πάρα πολύ κόσμο, πράγμα που σημαίνει ότι θα αναδειχθούν και νέοι προορισμοί. Η μεγαλύτερη ζήτηση για ιδιωτικότητα θα ευνοήσει τις μικρές ξενοδοχειακές μονάδες και ταυτόχρονα το ξενοδοχείο θα πάψει να είναι ο προορισμός. Θα είναι μέρος μια ευρύτερης εμπειρίας που θα θέλει να αποκτήσει ο τουρίστας ,γνωρίζοντας ήθη και έθιμα, τοπικές γαστρονομικές συνήθεις και τις υπαίθριες δραστηριότητες κάθε τόπου.

Και όταν μιλάμε για νέα εποχή σίγουρα θα πρέπει να αναφερθούμε και στη συμβολή των νέων τεχνολογιών στην ανάπτυξη του τουριστικού κλάδου. Η ψηφιοποίηση του με την υιοθέτηση των νέων τεχνολογιών και την εκπαίδευση του ανθρώπινου δυναμικού του, σε όλο το εύρος των επιχειρηματικών μονάδων τού τουρισμού είναι το στοίχημα της νέας εποχής. Θεωρώ λοιπόν ότι το σύνολο της τουριστικής και ξενοδοχειακής αγοράς θα πρέπει να αποκτήσουν, αν δεν έχουν, χαρακτήρα, να τον αναδείξουν και να τον παρέχουν ως ένα σύγχρονο και συνεπές και ασφαλές προϊόν.

Γιατί θεωρείτε ότι κάποιος πρέπει να επισκεφθεί οπωσδήποτε την Αργολίδα;

Η Αργολίδα είναι ένας παράδεισος. Ένας τόπος ευλογημένος με φυσική ομορφιά και μακραίωνη ιστορία, που πρέπει να επισκεφθούν όλοι. Ένας τόπος που κανείς μπορεί να ξεκουραστεί, να διασκεδάσει, να απολαύσει τις πανέμορφες παραλίες, να περιπλανηθεί στη φύση, να γνωρίσει την από άκρη σε άκρη την μεγάλη ιστορική της κληρονομιά. Το Ναύπλιο, η πρώτη πρωτεύουσα της Ελλάδας, με την αισθητική των Βενετών, τα γραφικά σοκάκια, τις βουκαμβίλιες και τα γιασεμιά, το Παλαμήδι και το Μπούρτζι, τα πανέμορφα νεοκλασικά και τα κάθε λογής μουσεία. Η Επίδαυρος, ένα λίκνο του πολιτισμού. Ένα πανέμορφο και ήσυχο μέρος με καταπληκτικό φυσικό περιβάλλον, που συνδυάζει το Αρχαίο Θέατρο της Επιδαύρου και τα όμορφα χωριά με θέα τον Αργοσαρωνικό. Οι Μυκήνες. Το βασίλειο του Μυθικού Αγαμέμνωνα. Το σπουδαιότερο κέντρο της Αρχαίας Ελλάδας. Το ανάκτορο και οι θολωτοί τάφοι ,καθώς και οι αρχαιολογικοί θησαυροί ταξιδεύουν τον επισκέπτη στα βάθη των αιώνων.

Το Άργος, η μεγαλύτερη πόλη του νομού. Η αρχαιότερη συνεχώς κατοικούμενη πόλη της Ευρώπης. Το αρχαίο θέατρο του Άργους, η αρχαία αγορά και το βυζαντινό μουσείο , καθώς και πλήθος αρχαιοτήτων μέσα στην πόλη καταδεικνύει την μακραίωνη ιστορία της. Το Τολό , ένα πανέμορφο τουριστικό ψαροχώρι 20 λεπτά από το Ναύπλιο με εκπληκτική θάλασσα που κάθε χρόνο αποτελεί πόλο έλξης χιλιάδων ταξιδιωτών απ το εξωτερικό. Η πανέμορφη και κοσμοπολίτικη Ερμιονίδα.

Στο νότιο μέρος του νομού Αργολίδας, με περιοχές όπως το φημισμένο Πόρτο Χέλι και την πόλη-νησί Ερμιόνη, με πανέμορφες θάλασσες και φυσικά τοπία, με ξενοδοχειακές μονάδες υψηλού επιπέδου είναι από τα δυνατά χαρτιά του τουριστικού προϊόντος της Αργολίδας. Πάρα πολλά χωριά και κωμοπόλεις επίσης που υπάρχουν στην Αργολίδα και προσφέρουν είτε φυσικό κάλλος δίπλα στη θάλασσα ή στο βουνό είτε ιδιαίτερο ιστορικό ενδιαφέρον. Πολλές φορές ακόμα και συνδυασμό τους.

Χωριά όπως η Ασίνη με την αρχαία Ακρόπολη αλλά και την πανέμορφη θάλασσα, η παραθαλάσσια προσφυγική Νέα Κίος με τις παραδόσεις και την εκλεκτή κουζίνα της, η γνωστή από τη μυθολογία, Λέρνη, και ψαροχώρι των Μύλων με τα ωραίο σουβλάκια. Τα όρια του νομού φτάνουν μέχρι το πανέμορφο Κιβέρι, ένα χωριό του δήμου Άργους-Μυκηνών που συνδυάζει την πανέμορφη θάλασσα, τα εκλεκτά ψάρια και την ήρεμη διαμονή. Κωμοπόλεις όπως το Λυγουριό που βρίσκεται το Θέατρο της Επιδαύρου και η πανέμορφη Παλαιά Επίδαυρος που υποδέχονται πλήθος επισκεπτών που παρακολουθούν το Φεστιβάλ Επιδαύρου, αλλά και το γραφικό Κρανίδι στην Ερμιονίδα συνθέτουν το πολύπλευρο ψηφιδωτό της Αργολίδας.

Η Αργολίδα είναι επίσης ξακουστή κάθε χρόνο για τα πανηγύρια της, όπου συμμετέχει μεγάλος αριθμός τουριστών. Και επειδή ο γαστρονομικός τουρισμός είναι πλέον ένα βασικό χαρακτηριστικό του σύγχρονου τουρίστα στην Αργολίδα θα ευχαριστηθείτε το κρέας. Στα ορεινά χωριά του νομού, στις Λίμνες, στην Προσύμνη, στο Αραχναίο, στα χωριά του παλιού Δήμου Μιδέας και Κουτσοποδίου αλλά και σε ολόκληρη την Αργολίδα, θα φάτε την περίφημη γκιόσα. Καλοκαιρινό, κυρίως, πιάτο, συνοδεύεται με παγωμένη μπύρα. Η γουρνοπούλα είναι επίσης καλοκαιρινό πιάτο, ιδιαίτερα δημοφιλές στα τοπικά πανηγύρια. Το σύνολο από κει και πέρα των αγροτικών και τοπικών μας προϊόντων, όπως το πορτοκάλι, το λάδι, κρασί, το ρόδι, η αγκινάρα και πολλά άλλα, είμαι σίγουρος ότι θα αφήσουν ευχαριστημένους και τους πιο απαιτητικούς ταξιδιώτες.

Ποιους στόχους έχετε θέσει ως Επιμελητήριο Αργολίδας για την στήριξη του τουριστικού προϊόντος της περιοχής και με ποιες ενέργειες θα να τους πραγματοποιήσετε;

Η μεγάλη πρόκληση για εμάς στο Επιμελητήριο Αργολίδας και συγκεκριμένα στην Επιτροπή Τουρισμού, είναι να μπορέσουμε να συνδυάσουμε τις ομορφιές του τόπου μας και την διαφορετικότητα τους, σε ένα ενιαίο τουριστικό προϊόν. Η ισχύς εν τη ενώσει που λέμε. Το brandname Αργολίδα πρέπει να ισχυροποιηθεί και μέσω αυτού να προβληθούν όλα τα μέρη και οι δραστηριότητες του τόπου μας από άκρη σε άκρη. Το ενιαίο branding περιλαμβάνει πέρα της προβολής του τόπου και των ιστορικών και πολιτιστικών μνημείων μας ,ένα σύνολο δραστηριοτήτων που μπορεί να κάνει κάποιος στην Αργολίδα, την γαστρονομία μας, τον αγροτουρισμό μας και πάρα πολλές μορφές εναλλακτικού τουρισμού. Σκοπός μας είναι η αύξηση της επισκεψιμότητας στο σύνολο του τόπου μας, η περαιτέρω παραμονή του τουρίστα στο νομό μας και η επέκταση της σεζόν.

Θέλουμε η Αργολίδα να είναι ένας τόπος επισκέψιμος 12 μήνες το χρόνο, πράγμα που θα βοηθήσει τις επιχειρήσεις του νομού μας που περιστρέφονται γύρω απ τον τουρισμό να αυξήσουν τον κύκλο εργασιών τους και κατ επέκταση την τοπική μας οικονομία. Ταυτόχρονα προσπαθούμε με παρεμβάσεις ,εκδηλώσεις ,σεμινάρια, εκπαιδευτικές ημερίδες πάνω στις σύγχρονες τουριστικές τάσεις, κίνητρα για συμμετοχή σε διεθνείς τουριστικές εκθέσεις να δώσουμε στις επιχειρήσεις το κατάλληλο υπόβαθρο ώστε να συνεχίσουν την υψηλή παροχή υπηρεσιών στον τουρίστα της Αργολίδας.

Βασικό μας μέλημα μας αυτή την περίοδο βέβαια είναι η σωστή ενημέρωση και προετοιμασία των ξενοδοχειακών μονάδων μας, όσον αφορά στα νέα υγειονομικά πρωτόκολλα. Τα ξενοδοχεία μας ήδη εφάρμοζαν υψηλού επιπέδου πρωτόκολλα υγιεινής και ήδη εναρμονίζονται πλήρως με τα νέα υγειονομικά πρωτόκολλα και είναι έτοιμα να υποδεχθούν με ασφάλεια τον επισκέπτη.

την συνέντευξη ο Παναγιώτης Ψυχογυιός έδωσε στην Χρύσα Σκούρα για το www.thetoc.gr/

 

 

ΑΛΛΑ ΑΡΘΡΑ ΚΑΤΗΓΟΡΙΑΣ

ΡΟΗ