Εξαφανίστηκαν 41 αλυσίδες σούπερ μάρκετ απο την εποχή της κρίσης

- Advertisement -

Σταθερό βηματισμό αναζητεί το οργανωμένο λιανεμπόριο τροφίμων οκτώ χρόνια μετά την είσοδο της χώρας σε πρόγραμμα δημοσιονομικής προσαρμογής και δύο χρόνια μετά την κατάρρευση της κορυφαίας μέχρι τότε αλυσίδας σούπερ μάρκετ, της «Μαρινόπουλος». Βασικός ανασχετικός παράγοντας στη σταθεροποίηση της αγοράς είναι το παγιωμένο σε χαμηλά επίπεδα διαθέσιμο εισόδημα προς κατανάλωση. Αποτέλεσμα;

- Advertisement -

 

Αφού η συνολική «πίτα», ο συνολικός τζίρος του λιανεμπορίου τροφίμων παραμένει μικρός, τότε οι ισχυρότεροι θα επιδιώξουν να αυξήσουν τον δικό τους τζίρο, διεκδικώντας μεγαλύτερο κομμάτι. Η εξαγορά της «Προμηθευτικής» από τη «Μασούτης» εντός του τρέχοντος έτους –εκκρεμεί η έγκρισή της από την Επιτροπή Ανταγωνισμού– δεν ήταν βεβαίως η πρώτη κίνηση σε αυτό το πλαίσιο και δεν αναμένεται να είναι ούτε η τελευταία.

Στην αρχή της κρίσης, ο κλάδος των σούπερ μάρκετ σημαδεύθηκε από την πτώχευση της αλυσίδας «Ατλάντικ» και την αποχώρηση της γερμανικής εκπτωτικής αλυσίδας «Aldi». Ακολούθησαν η εξαγορά των εν Ελλάδι δραστηριοτήτων της «Βερόπουλος» από τη «METRO AΕΒΕ» (συμφερόντων Παντελιάδη), η κατάρρευση της «Μαρινόπουλος» και η μεταβίβασή της στη «Σκλαβενίτης».

Στο παρασκήνιο όλα αυτά τα χρόνια έκλειναν ή άλλαζαν χέρια δεκάδες μικρές και μεσαίες αλυσίδες σούπερ μάρκετ. Σύμφωνα με τα στοιχεία της ειδικής έκδοσης «Πανόραμα των ελληνικών σούπερ μάρκετ», ενώ το 2008 υπήρχαν στην ελληνική επικράτεια 96 αλυσίδες σούπερ μάρκετ, το 2016 ο αριθμός τους είχε υποχωρήσει σε 55, έχουν «εξαφανιστεί» δηλαδή από τον χάρτη του λιανεμπορίου σχεδόν οι μισές.

Η αυξανόμενη τάση συγκέντρωσης της αγοράς τα τελευταία χρόνια αποτυπώνεται και στα ακόλουθα στοιχεία της Nielsen: το 2009, όταν ο τζίρος του κλάδου των σούπερ μάρκετ ήταν 13,15 δισ. ευρώ, οι δέκα μεγαλύτερες αλυσίδες συγκέντρωναν το 68,6% αυτού. Το 2016, με τον τζίρο της αγοράς να έχει υποχωρήσει στα 10,82 δισ. ευρώ, το μερίδιο των δέκα μεγαλύτερων αλυσίδων είχε αυξηθεί στο 78%.

Η υπόθεση «Μαρινόπουλος» ήταν αυτή που προκάλεσε και συνεχίζει να προκαλεί δραστικές αλλαγές είτε αυτές αφορούν την αλλαγή επενδυτικού σχεδιασμού των αλυσίδων, είτε τα μερίδια αγοράς, είτε τις σχέσεις προμηθευτών – λιανεμπόρων.

Η κατάρρευση της «Μαρινόπουλος» και η ξαφνική γιγάντωση της «Σκλαβενίτης» ήταν, επίσης, αυτή που πυροδότησε σειρά επενδυτικών κινήσεων στον κλάδο. Η επαναδραστηριοποίηση της «SPAR» στην Ελλάδα, η απόφαση της «ΑΒ Βασιλόπουλος» να αναπτύξει περαιτέρω τα «καταστήματα γειτονιάς», απόφαση την οποία έχει λάβει και η «ΜΕΤRO», καθώς και η μετουσίωση σε πράξη των γνωστών από το παρελθόν προθέσεων της «Μασούτης» για είσοδο στην αγορά της Αττικής αποτελούν μερικά χαρακτηριστικά παραδείγματα των κινήσεων που κάνουν οι ανταγωνιστές της «Σκλαβενίτης». Κι αυτό διότι μπορεί το 2016 οι ανταγωνιστές της «Μαρινόπουλος» να έκαναν «πάρτι», όμως το 2017 η εικόνα άλλαξε, καθώς πλέον αρκετοί καταναλωτές επέστρεψαν στα πρώην καταστήματα της «Μαρινόπουλος» που φέρουν πλέον την ταμπέλα «Σκλαβενίτης». Διανύοντας ήδη το δεύτερο εξάμηνο του 2018, το μέλλον αναμένεται εξόχως συναρπαστικό.

*Πηγή: Καθημερινή

 

- Advertisement -