Τετάρτη, 17 Απριλίου, 2024
ΑρχικήΤΡΙΠΟΛΗ: Παρουσίαση πρότασης για την Διαχείριση των Απορριμμάτων (βίντεο)

ΤΡΙΠΟΛΗ: Παρουσίαση πρότασης για την Διαχείριση των Απορριμμάτων (βίντεο)

Τη Δευτέρα 19/03/2018 στο Αποστολοπούλειο Πνευματικό Κέντρο, πραγματοποιήθηκε μια πρώτη παρουσίαση της πρότασης του Δήμου Τρίπολης για τη διαχείριση των απορριμμάτων με μηδενικό κόστος (τόσο αναφορικά με τo κομμάτι της διαχείρισης όσο και με το κομμάτι της κατασκευής του εργοστασίου) αλλά και την εξειδικευμένη διαδικασία μηδενικού υπολείμματος.

 

 

Αρχικά ο Δήμαρχος Τρίπολης, αναφέρθηκε στο μείζον θέμα της διαχείρισης των απορριμμάτων, δηλώνοντας μεταξύ άλλων: «Ο κόμπος έφτασε στο χτένι. Αν υπήρχε μια άλλη πρόταση που θα ήταν προς το συμφέρον των πολιτών ενδεχομένως και θα είχαμε συμφωνήσει. Η επιστήμη και η τεχνολογία όμως έχουν προχωρήσει. Η Ευρώπη εξελίσσεται. Η πρόταση της ΤΕΡΝΑ είναι ξεπερασμένη πια. Είναι 30 χρόνια πίσω», ενώ συμπλήρωσε: «Την Τετάρτη θα έχουμε συνάντηση και στο Υπουργείο Περιβάλλοντος, όπου έχει δοθεί ο φάκελος της πρότασης μας και έχει γίνει αποδεκτός, ως μεθοδολογία καθότι είναι σύμφωνος με την Ελληνική και την Ευρωπαϊκή νομοθεσία, ενώ θα υπάρξει και μια σειρά άλλων επαφών στην Ελλάδα για να εφαρμοστεί αυτή η τεχνολογία και σε άλλα project».

Ακολούθησε βίντεο όπου ο πρόεδρος της εταιρείας PLAGAZI κ.Torsten Granberg παρουσίασε την τεχνολογία – πατέντα της εταιρείας με την οποία τα σκουπίδια μετατρέπονται σε ενέργεια. «Είμαστε η νέα ενέργεια», το σλόγκαν της εταιρείας, που αυτή τη στιγμή έχει σε λειτουργία 6 εργοστάσια μετατροπής του υδρογόνου σε ενέργεια παγκοσμίως και εφαρμόζει την εξειδικευμένη διαδικασία μηδενικού υπολείμματος εδώ και 6 μήνες στο εργοστάσιό της στη Σουηδία.

Λίγα λόγια για την πατέντα της εταιρείας όπως την παρουσίασε ο κ.Torsten:

– Στον αντιδραστήρα πλάσματος όπου γίνεται η επεξεργασία των απορριμμάτων σε πολύ υψηλές θερμοκρασίες, που φθάνουν ακόμα και τους 3000 βαθμούς κελσίου, παράλληλα εξουδετερώνεται και το διοξείδιο του άνθρακα που παράγεται, το οποίο παγιδεύεται και μετατρέπεται σε υγρή μορφή με αποτέλεσμα να μην απελευθερώνεται τίποτα στην ατμόσφαιρα. Στη συνέχεια το υγρό διοξείδιο του άνθρακα πωλείται.

– Η εταιρεία μπορεί να διαχειριστεί εκτός των άλλων και τοξικά απόβλητα καθώς και τα απόβλητα που προέρχονται από τα τελευταία κομμάτια αυτοκινήτων (που έχουν αποσυρθεί και έχουν περάσει από την απαραίτητη επεξεργασία) που δεν μπορούν να ανακυκλωθούν (απόβλητα σε κόκκους).

– Μπορούν να διαχειριστούν και να αποκαταστήσουν τις χωματερές χωρίς να επηρεαστούν τα υπόγεια ύδατα.

– Το υδρογόνο που παράγεται από τη διαχείριση των απορριμμάτων μπορεί να μετατραπεί και σε ηλεκτρική ενέργεια.

– Δεν θα υπάρχουν εκπομπές αερίων από το εργοστάσιο, όπως γίνεται η επεξεργασία των απορριμμάτων με αντιδραστήρες υψηλών θερμοκρασιών.

– Τα αδρανή υλικά που θα βγαίνουν από τον αντιδραστήρα θα είναι πλήρως ανακυκλώσιμα και μπορούν να χρησιμοποιηθούν σε οικοδομές κτλ (επομένως δεν θα υπάρχει υπόλειμμα και δεν θα χρειάζεται ΧΥΤΥ)

– Αν στα υλικά που θα κληθεί να διαχειριστεί η εταιρεία υπάρχουν μέταλλα θα μπορεί να παραχθεί καθαρός χαλκός.

– Το υδρογόνο που παράγεται είναι υψηλής αξίας και καλύπτει το κόστος λειτουργίας του εργοστασίου.

– Υπάρχει η δυνατότητα ο Δήμος να γίνει εταίρος και να εισπράττει κέρδη από τη λειτουργία του εργοστασίου.

– Μπορεί να παραχθεί και θερμότητα (τηλεθέρμανση) από τη μονάδα επεξεργασίας των απορριμμάτων.

– Μπορεί να γίνει διαχείριση όλων των απορριμμάτων (αστικών, χημικών, κτλ).

– Υπάρχουν δύο μεγέθη αντιδραστήρων που αφορούν στη διαδικασία επεξεργασίας των απορριμμάτων του Δήμου Τρίπολης (ένας για 20.000 τόνους το χρόνο και ο μεγαλύτερος που μπορεί να διαχειριστεί 60.000 τόνους το χρόνο).

Στη συνέχεια το λόγο πήρε συνεργάτης της εταιρίας, ο οποίος ανέφερε μεταξύ άλλων: «Η λύση αυτή που σας παρουσιάζεται απόψε είναι πρωτοποριακή και είναι ότι καλύτερο μπορείτε να φανταστείτε για την περιοχή σας. Δεν θα υπάρχει κανένα τέλος για τους δημότες για τα επόμενα 30 χρόνια», ενώ συμπλήρωσε: «Μετά από 30 χρόνια το εργοστάσιο αυτό θα μείνει στο Δήμο».

Καίρια ερωτήματα που τέθηκαν από τους παρευρισκόμενους και οι απαντήσεις που δόθηκαν από τον πρόεδρο της PLAGAZI και τον Δήμαρχο Τρίπολης:

Υπάρχει περιβαλλοντική αδειοδότηση για τέτοια εργοστάσια στην Ευρώπη;

Έχουμε την άδεια για την πατέντα μας. Είναι σε εξέλιξη ένα τέτοιο Project στη Σουηδία, όπου και δουλεύουμε με τις σουηδικές αρχές και την Ευρωπαϊκή Ένωση. Η τεχνολογία μας είναι σύμφωνη με την ευρωπαϊκή νομοθεσία.

Τι γίνεται με το διοξείδιο του άνθρακα που παράγεται; Με τις άλλες διοξίνες που παράγονται τι γίνεται;

Το διοξείδιο του άνθρακα το προωθούμε σε αγορές. Δεν υπάρχουν άλλες διοξίνες λόγω της πολύ υψηλής θερμοκρασίας που αναπτύσσεται μέσα στον αντιδραστήρα.

Πολλές επιχειρήσεις πληρώνουν πρόστιμα για το διοξείδιο του άνθρακα που παράγεται στα εργοστάσια τους. Τι θα γίνει με αυτά τα πρόστιμα;

Δεν μας απασχολούν τα πρόστιμα, γιατί στη δική μας λύση δεν απελευθερώνεται στον αέρα διοξείδιο του άνθρακα και επομένως δεν κινδυνεύουμε από τέτοια πρόστιμα.

Πόσος χρόνος θα χρειαστεί για να δημιουργηθεί το εργοστάσιο και τι θα γίνει στο ενδιάμεσο διάστημα;

Η χρόνος που θα απαιτηθεί για τη δημιουργία του εργοστασίου είναι περίπου 18 μήνες. Το διάστημα αυτό θα προετοιμάζουμε το σημείο, τοποθετώντας τα απόβλητα με τέτοιο τρόπο, ώστε να μπορέσουμε με την ολοκλήρωση του εργοστασίου να τα διαχειριστούμε άμεσα.

Ποιο είναι το επενδυτικό κόστος; Ποιος το καλύπτει;

Η εταιρεία αναλαμβάνει μόνη της το κόστος ενώ μπορεί να υπάρξει και χρηματοδότηση και από την Ε.Ε. Υπάρχουν διαθέσιμοι πόροι από την Ευρώπη και είναι ξεκάθαρο ότι δεν υπάρχει καμία οικονομική επιβάρυνση για το Δήμο Τρίπολης.

Το αντίστοιχο project μας στη Σουηδία αγγίζει τα 33 εκατομμύρια ευρώ (για τη μονάδα με τον μικρό αντιδραστήρα των 20.000 τόνων ανά χρόνο).

Υπάρχει περίπτωση ατυχήματος και αν ναι, υπάρχει κίνδυνος για τους κατοίκους της γύρω περιοχής;

Η απόσταση από το εργοστάσιο είναι πολύ μεγάλη. Δεν υπάρχει ραδιενέργεια και κανένας απολύτως κίνδυνος για τους κατοίκους. Δεν μπορεί να δημιουργηθεί κανένα πρόβλημα γιατί στο εργοστάσιο θα εργάζεται εξειδικευμένο προσωπικό.

Πόσο προσωπικό θα απασχολήσει ένα τέτοιο εργοστάσιο;

Για μια μικρή μονάδα απαιτούνται 100 με 200 άτομα για την κατασκευή της, 30 άτομα για την εσωτερική λειτουργία της, ενώ θα απασχοληθούν πολλά περισσότερα άτομα για τον διαχωρισμό και την διαχείριση των απορριμμάτων.

Αρκεί ο χώρος στο Μεγαβούνι για τη δημιουργία και λειτουργία ενός τέτοιου εργοστασίου και τι θα γίνει με τα τέλη των δημοτών;

(Η απάντηση ήρθε δια στόματος Δημάρχου)

Δεν θα αυξηθούν ούτε ένα ευρώ τα τέλη και ενδεχομένως να μειωθούν και κατά 15% -20% .Με την λύση της ΤΕΡΝΑ τα τέλη θα αυξηθούν κατά 4 φορές.

Από τα 62 περίπου στρέμματα στο Μεγαβούνι, θα χρησιμοποιηθούν λιγότερα από τα μισά, δηλαδή περίπου 20 στρέμματα.

Επιπλέον πρέπει να αναφέρω πως αν προχωρήσουμε σε αυτή τη λύση θα ζητήσουμε τροποποίηση της ΑΕΠΟ που έχουμε για το Μεγαβούνι για την ασφαλή αποθήκευση των απορριμμάτων σε αδειοδοτημένο χώρο μέχρι να πάμε στην τελική διαχείριση και να κατασκευαστεί το εργοστάσιο.

Σε περίπτωση που η εταιρεία δεν μπορέσει για οποιονδήποτε λόγο να ανταποκριθεί στις δεσμεύσεις της, τι θα γίνει;

Η Γαλλική κατασκευαστική εταιρεία Technique, που χαίρει της εμπιστοσύνης μας, με ετήσιο τζίρο 40 δις € το χρόνο δίνει όλες τις εγγυήσεις, πως το εργοστάσιο θα φτιαχτεί και θα λειτουργήσει σωστά.

Στο κλείσιμο της παρουσίασης το λόγο πήρε ο Δήμαρχος Τρίπολης κ.Δημήτρης Παυλής, ο οποίος κάνοντας μια σύνοψη των όσων ακούστηκαν τόνισε:

– Έχουμε πάρει απαντήσεις σε όλα τα ερωτήματα που έχουμε θέσει τους τελευταίους μήνες στην εταιρεία.

– Ζητάμε να γίνει αυτή η πιλοτική μονάδα και έχουμε στο πλευρό μας και σύσσωμο το Μετσόβιο Πολυτεχνείο.

– Υπάρχει πόρισμα και από το πανεπιστήμιο της Στοκχόλμης που στηρίζει την όλη διαδικασία.

– Θα έχουμε χαρτί από την Ε.Ε πως η διαδικασία είναι συμβατή.

– Είμαστε στο 100% όσον αφορά σε θέματα νομιμότητας.

– Στοχεύουμε σε διαχείριση μηδενικού κόστους. Αν μπορέσουμε να πάρουμε και χρήματα από την Ε.Ε θα το επιδιώξουμε. Υπάρχουν εξειδικευμένα κονδύλια της Ευρωπαϊκής Επιτροπής που χρηματοδοτούν τέτοιες καινοτόμες λύσεις.

ΑΛΛΑ ΑΡΘΡΑ ΚΑΤΗΓΟΡΙΑΣ

ΡΟΗ